Dodanie trzeciego pasa ruchu i pasa awaryjnego albo zbudowanie zupełnie nowej trasy – GDDKiA ogłosiła przetarg na zmianę autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa. To autostrada, na której dochodzi do największej liczby wypadków w Polsce

Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. Zwłaszcza dlatego, że nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.
A wypadków na A4 jest najwięcej spośród wszystkich polskich autostrad. Tylko w ubiegłym roku w 206 wypadkach zginęły tam 33 osoby a 290 zostało rannych. W 2016 r. było podobnie – w 219 wypadkach zginęło 29 osób, a 319 zostało rannych.
Od dawna w portalu brd24.pl pisaliśmy o problemie związanym z tą trasą. Pytaliśmy resort infrastruktury, czy bada się, dlaczego jest to tak niebezpieczna droga i jakie rozwiązania można tam wprowadzić. Do dziś nikt na te pytanie nie odpowiedział. Ale jest nadzieja – GDDKiA ogłosiła, że trasa zostanie zmieniona.
Przebudowa lub budowa
Projektanci mają wybrać, co będzie najlepszym rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo i przepustowość autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Krzyżową. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dziś przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno–ekonomiczno–logistyczną rozbudowy lub budowy tego odcinka.
Termin składania ofert przypada na 22 stycznia 2019 r. Komisja przetargowa po zweryfikowaniu ofert wskaże najkorzystniejszą. Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. (przy założeniu, że nie będzie odwołań). Wykonawca na realizację dokumentacji będzie miał 270 dni.
Trzy warianty brane pod uwagę
Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);
Wariant 2 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;
Wariant 3 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych
red