Connect with us

Prawo

20 stycznia w Sejmie dalsze prace nad projektem ws. pieszych

Opublikowano

-

Na kolejnym posiedzeniu Sejmu odbędzie się drugie czytanie projektu nowelizacji Prawa o ruchu drogowym wprowadzającego m.in. obowiązek dla kierowców ustępowania już pieszym wkraczającym na przejście
Sejm. Sala plenarna Fot. Matusz Kudła/CC BY-SA 3.0

Sejm. Sala plenarna Fot. Matusz Kudła/CC BY-SA 3.0

20 stycznia na 25. posiedzeniu Sejmu parlamentarzyści zajmą się dalszym procedowaniem nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Posiedzenie zacznie się o godz. 10:00 a projekt dotyczący m.in. zmian w sprawie pieszych będzie sprawozdawany jako drugi. Poseł Jerzy Polaczek (PiS), wiceszef Komisji Infrastruktury przedstawi sprawozdanie Komisji na temat nowelizacji.

Przypomnijmy – Komisja Infrastruktury w toku prac nie wniosła żadnych zmian do projektu nowelizacji, którego ostateczny kształt został ustalony na posiedzeniu rządu.

Co zmieni nowelizacja?

Kierowca ma ustępować już pieszemu wchodzącemu na pasy, a w miastach maksymalna prędkość wyniesie 50 km/h przez całą dobę. Komisja Infrastruktury przyjęła dziś bez poprawek nowelizację Prawa o ruchu drogowym zaproponowaną przez rząd Mateusza Morawieckiego. Sejm zagłosuje nad jej przyjęciem w styczniu

Posłowie na sejmowej Komisji Infrastruktury. Za stołem od lewej: wiceprzewodniczący komisji Cezary Grabarczyk (KO), przewodniczący komisji Paweł Olszewski (KO) i wiceprzewodniczący komisji Jerzy Polaczek (PiS) Źródło: Sejm
Posłowie na sejmowej Komisji Infrastruktury. Za stołem od lewej: wiceprzewodniczący komisji Cezary Grabarczyk (KO), przewodniczący komisji Paweł Olszewski (KO) i wiceprzewodniczący komisji Jerzy Polaczek (PiS) Źródło: Sejm

Posłowie sejmowej Komisji Infrastruktury przegłosowali dziś i przyjęli rządową nowelizację zmieniającą zasady na polskich drogach. Taką wersję zarekomendują Sejmowi do przegłosowania w styczniu.

Co zmieni nowelizacja?

Najważniejszą zmianą jest obowiązek kierowcy w zachowaniu się przed przejściem dla pieszych. Po kilkudziesięciu latach od niewłaściwego zaimplementowania Konwencji Wiedeńskiej w polskim prawie, teraz kierowca będzie miał w ustawie jasny nakaz zmniejszenia prędkości przed przejściem dla pieszych i nie narażania pieszych znajdujących się na przejściu, ale także dopiero na nie wchodzących. Już pieszy wchodzący będzie miał pierwszeństwo.

Z kolei pieszym nowelizacja zakaże używania telefonów komórkowych i „urządzeń elektronicznych”, ale tylko w sposób, który uniemożliwia im właściwą obserwację tego, co dzieje się na drodze – to ustawodawca wyraźnie zaznaczył.

Kolejna wielka zmiana dołączy Polskę do tego, co dekady temu przyjęła cała UE – w obszarze zabudowanym będzie w obowiązywała jedna prędkość maksymalna w dzień i w nocy – 50 km/h.

Na drogach ekspresowych i autostradach kierowcy zmuszeni zostaną do zachowywania bezpiecznej odległości wynoszącej połowę prędkości pojazdu wyrażoną w metrach.

ai

ZOBACZ PEŁEN PROJEKT NOWELIZACJI W PDF