Po wypadkach na chodnikach francuskie ministerstwo transportu przygotowało dekret, który m.in. zabrania jazdy elektrycznymi hulajnogami wśród pieszych. Hulajnogi będą musiały mieć oświetlenie i dzwonek, a dzieci będą musiały jeździć w kaskach
Hulajnogi amerykańskiego operatora Bird dostępne są we Francji oraz od niedawna także w Warszawie. Fot. Cam.wu/CC ASA 4.0
Gdy polskie Ministerstwo Infrastruktury od kilu miesięcy „prowadzi analizy”, francuski odpowiednik już uporał się i stworzył przepisy regulujące ruch elektrycznych hulajnóg, które także tam zasypują miasta. Po kilku głośnych wypadkach z pieszymi m.in. w Paryżu, francuscy urzędnicy przygotowali dekret porządkujący ruch na osobistych urządzeniach transportu. Do szczegółów projektu dotarł „Le Parisien”. Nowe prawo zacznie obowiązywać od września. Resort będzie jeszcze konsultował zapisy
135 euro kary za jazdę po chodniku
Jak wynika z informacji francuskiego dziennika, krajowe regulacje poszły szlakiem, który przetarł mer Paryża. W tym mieście wprowadzono bowiem karę w kwocie 135 euro dla tych, którzy jeżdżą hulajnogami elektrycznymi po chodnikach. Od września taka sama kara będzie grozić w całym kraju. Będzie można zostać ukaranym nawet za przejazd przez chodnik do budynku. Hulajnogi elektryczne czy seegwaye trzeba będzie przez chodnik przeprowadzać.
Tylko po ścieżkach, a w miastach także po drogach z limitem do 50 km/h
Po tym, jak ujawniono film z drogi A86, gdzie człowiek na elektrycznej hulajnodze jechał 85 km/h, francuski rząd ograniczy prędkość takich urządzeń do 25 km/h. Rozwijające wyższe prędkości nie będą mogły poruszać się na obszarach publicznych.
Na hulajnogach elektrycznych nie będzie można poruszać się na drogach poza obszarami zabudowanymi – jedynie po biegnących przy nich drogach dla rowerów. W miastach takimi pojazdami będzie można jeździć po drogach dla rowerów oraz po drogach, na których dopuszczalna prędkość nie przekracza 50 km/h.
Przednie i tylne światła oraz zakaz jazdy w słuchawkach
Francuskie regulacja zakładają też, że z urządzeń transportu osobistego korzystać będą mogły dzieci od 8 roku życia. Młodzież do 12. roku życia obowiązkowo będzie jeździć w kaskach.
Hulajnogi elektryczne będą musiały być wyposażone w przednie i tylne światła oraz światła odblaskowe – tak, jak rowery. Obowiązkowym wyposażeniem będzie też sygnał dźwiękowy np. dzwonek. Dodatkowo w nocy lub w dzień, gdy widoczność jest ograniczona, na takich urządzeniach trzeba będzie jeździć w kamizelce odblaskowej.
Podczas jazdy hulajnogą elektryczną nie można będzie przewozić innych osób. Urządzeniem transportu osobistego nie będzie można kierować mając słuchawki w uszach.
luz