Connect with us

Prawo

Jak rząd zakaże wyprzedzania się ciężarówek na autostradach? Znamy zapisy nowego prawa

Opublikowano

-

Kierowcy ciężarówek nie będą mogli wyprzedzać innych pojazdów na autostradach i drogach ekspresowych, jeśli te mają tylko dwa pasy ruchu. Wyjątkiem ma być sytuacja, gdy pojazd porusza się „zacznie wolniej” od ciężarówki. Ile? Z uzasadnienia ustawy wynika, że musiałby to być pojazd jadący 20-40 km/h
Ciężarówki wyprzedzające się na autostradzie Fot. CC0/Pixabay

Ciężarówki wyprzedzające się na autostradzie Fot. CC0/Pixabay

Już jutro (25 maja) posłowie na sejmowej Komisji Infrastruktury zajmować będą się projektem zmiany prawa, który zniesie opłaty na autostradach. Do tego projektu w ostatniej chwili – jak wynika z dokumentów – rząd dodał też autopoprawkę do Prawa o ruchu drogowym zakazującą wyprzedzania kierowcom ciężarówek na autostradach i drogach ekspresowych.

Powód? Zdaniem rządu poprawi to płynność ruchu na drogach szybkiego ruchu, bo wyprzedzające się z niewielkimi prędkościami ciężkie pojazdy nie będą przez długi czas blokować lewego pasa ruchu. Jednoznacznie też wskazano, że chodzi o ograniczenie kierowcom ciężarówek możliwości przekraczania dopuszczalnej prędkości na autostradach i drogach ekspresowych – która wynosi 80 km/h.

Na trzypasmowej drodze szybkiego ruchu, na lewy pas wjechać nie będzie wolno

W autopoprawce do nowelizacji (druk sejmowy 3245-A) wprowadzono dwa nowe obowiązki dla kierowców. Jeden dotyczy dróg ekspresowych i autostrad o trzech pasach ruchu. Na takiej trasie kierowca ciężarówki będzie obowiązany „korzystać wyłącznie z dwóch pasów
ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni”.

Ważna uwaga! Na trzypasmowych drogach szybkiego ruchu taki obowiązek dotyczył będzie również zespołu pojazdów o długości ponad 7 m. Zatem na lewy pas nie będą mogli wjeżdżać także kierowcy samochodów osobowych, które ciągną przyczepy i długość takiego zestawu przekracza 7 m.

Na dwupasmowej drodze szybkiego ruchu, kierowca ciężarówki ma zakaz wyprzedzania

Druga część regulacji dotyczy większości polskich tras szybkiego ruchu – a więc autostrad i dróg ekspresowych, które mają tylko dwa pasy ruchu w jednym kierunku.

Kierowcom ciężarówek prawo zabroni „wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze”.

Co to znaczy „znacznie” mniejsza prędkość? Z uzasadnienia nowelizacji wynika, że kierowca ciężarówki mógłby wyprzedzić inny pojazd w sytuacji, gdyby bez wyprzedzania zmuszony był do gwałtownego hamowania.

„Gwałtowna zmiana prędkości (jej redukcja o około 40–60 km/h) może przyczynić się do wielu niebezpiecznych sytuacji, tj. utraty przyczepności pojazdu, najechania, a przede wszystkim potęgowania agresji w ruchu drogowym. Wobec powyższego projektodawca dopuszcza wyprzedzanie przez pojazdy ciężarowe kategorii N2 lub N3 na autostradach i drogach ekspresowych, ale wyłącznie w przypadku, kiedy pojazdy wyprzedzane poruszają się ze znacznie mniejszą prędkością niż dopuszczalna dla pojazdów kategorii N2 lub N3, wynikająca z przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (maksymalna dopuszczalna 80 km/h) lub ze znaku drogowego umieszczonego w organizacji ruchu (graniczna ujęta na znaku). Różnica prędkości podczas wyprzedzania się pojazdów powinna być tak znacząca, aby możliwe było wykonanie manewru wyprzedzania w sposób nieutrudniający i niespowalniający ruchu na lewym pasie ruchu autostrady lub drogi ekspresowej” – czytamy w uzasadnieniu nowelizacji prawa.

Dodano jeszcze jeden wyjątek. Kierowcy ciężarówek będą mogli wyprzedzać na drogach ekspresowych i autostradach o dwóch pasach ruchu „pojazdy wykonujące na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłające żółte sygnały błyskowe”.

Łukasz Zboralski