Connect with us

Prawo

Poseł Marchewka: hulajnogi jadą szybciej, więc piesi powinni mieć pierwszeństwo przed nimi

Opublikowano

-

Poseł Arkadiusz Marchewka pyta ministra infrastruktury, jaka powinna być maksymalna dozwolona prędkość poruszania się hulajnogami elektrycznymi po chodnikach? I chce wiedzieć, kiedy polskie prawo zostanie zmienione

Elektryczna hulajnoga. Fot. Flickr/FaceMePLS/CC BY-SA 2.0

Elektryczna hulajnoga. Fot. Flickr/FaceMePLS/CC BY-SA 2.0

Do polskich miast wchodzą kolejne firmy proponujące elektryczne hulajnogi wypożyczane na minuty. Pojazdy te pozostawione na chodnikach to codzienność w centrach miast. Za trendem tym nie idą jednak zmiany prawne. Osoba na elektrycznej hulajnodze traktowana jest przez prawo jak pieszy. Coraz głośniej jest jednak o problemach jakie wiążą się z obecnością poruszających się hulajnogami na chodnikach. Niedawno pisaliśmy o zderzeniu pieszej z hulajnogą w Warszawie.

Między innymi ten wypadek skłonił posła Arkadiusza Marchewkę (PO-KO) do zwrócenia się z interpelacją do ministra infrastruktury. Interpelacja nie została jeszcze zarejestrowana przez Sejm. Portal brd24.pl otrzymał jej treść dzięki uprzejmości biura poselskiego posła Marchewki.

Hulajnogi na drogi dla rowerów?

Poseł w swojej interpelacji przypomniał, że w zdarzeniu pieszej z hulajnogą w Warszawie ranna została kobieta. To ona została ukarana przez policję mandatem.

„Przyczyną takiego rozstrzygnięcia jest brak odpowiednich regulacji odnoszących się do poruszania się przez pieszych pojazdami  z napędem. Przede wszystkim poważne wątpliwości budzi zrównanie pod względem reguł poruszania się w ruchu drogowym pieszego i osoby, która rozwija prędkość do 25 km/h. Nie można zasadnie twierdzić, że odpowiedzialność obu tych użytkowników dróg za bezpieczeństwo ruchu jest taka sama” – napisał w swojej interpelacji poseł Arkadiusz Marchewka.

Dodał, że osoba rozwijająca większą prędkość powinna być obowiązana do zwracania większej uwagi na bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu. „Ważne byłoby także poszerzenie zasad dotyczących pierwszeństwa na drodze na pojazdy użytku osobistego według reguły, że piesi mają na chodniku pierwszeństwo przed pojazdami z napędem. Warte rozważenia jest również zobowiązanie użytkowników pojazdów osobistych z napędem do używania drogi dla rowerów” – wskazuje poseł Marchewka.

Pierwszeństwo i maksymalna prędkość na chodnikach

Parlamentarzysta zwrócił się do ministra infrastruktury z pytaniem, czy resort przygotowuje nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym w zakresie dotyczącym poruszania się urządzeniami transportu osobistego.
Dopytuje ministra, czy zasadne byłoby pozostawienie możliwości poruszania się po chodnikach elektrycznymi pojazdom bez żadnych dodatkowych warunków, jak uregulowałby pierwszeństwo na chodniku i jaką powinna być maksymalna prędkość poruszania się pojazdami po chodnikach.

AN