Krajowa Rada Sądownictwa skrytykowała projekt ministerstw. Sędziowie uważają, że zaproponowane kary dla pijanych kierowców nie będą skuteczne. Nie zgadzają się też na odbieranie samochodów

Członkowie KRS: (od lewej) SSO Waldemar Żurek, SSO Andrzej Adamczuk, Marek Biernacki Minister Sprawiedliwości, SSN Katarzyna Gonera, SSO Janusz Zimny, SSO Maria Motylska-Kucharczyk, SSA Jan Kremer, Poseł Krystyna Pawłowicz, SWSO Piotr Raczkowski Wiceprzewodniczący KRS, SSO Ewa Preneta-Ambicka, SNSA Roman Hauser Przewodniczący KRS, SSN Dariusz Zawistowski, prof. Małgorzata Gersdorf Pierwszy Prezes SN, SSO Gabriela Ott, SSR Sławomir Pałka, Senator Grażyna Sztark, SNSA Małgorzata Niezgódka-Medek Wiceprzewodnicząca KRS, Poseł Witold Pahl, SSO Krzysztof Wojtaszek, senator Piotr Zientarski, Łukasz Bojarski (osoba powołana przez Prezydenta RP), SWSA Andrzej Jagiełło. Fot. KRS
Dziś rząd ma zająć się propozycją zaostrzenia przepisów wobec pijanych kierowców. Po głośnym wypadku w Kamieniu Pomorskim nowe sankcje przygotowały naprędce Ministerstwo Sprawiedliwości i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Co zakładają? M.in. dożywotnią utratę prawa jazdy dla osoby złapanej drugi raz po pijanemu za kierownicą. Pijani za kółkiem mają też płacić duże nawiązki na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej – 5 tys. zł za pierwsze przyłapanie, 10 tys. zł za recydywę lub spowodowanie wypadku. Jest też zapis o odbieraniu pojazdów oraz o obowiązkowym montowaniu w samochodach urządzeń blokujących zapłon – alcolock.
Przepadek samochodu – dolegliwość majątkowa dla rodziny sprawcy
Krajowa Rada Sądownictwa potępiła taki sposób przygotowywanie nowego prawa – zwróciła uwagę, że zmiany legislacyjne nie mogą być wynikiem jednostkowego zdarzenia na drodze spowodowanego przez pijanego kierowcę. Sędziowie uznali też, że obecne prawo w wystarczający sposób pozwala karać takich kierowców. KRS zaznaczyła nawet w opinii, że „polskie prawo w zakresie regulacji przestępczości drogowej należy do najsurowszych w Europie, co nie przekłada się na jego skuteczność”.
Sędziowie nie zgadzają się z propozycją karania 2-letnim więzieniem tych, którzy prowadzić będą samochody mimo wydanego zakazu prowadzenia pojazdów. Ich zdaniem to wyłącznie zwiększy liczbę spraw karnych, a nie podniesie bezpieczeństwa na drogach.
KRS uznaje też, że nieskuteczny może okazać się nakaz płacenia nawiązek. Krytykuje również propozycję przepadku pojazdu, bo jej zdaniem nie wpłynie to na efektywność ścigania przestępstw na drogach za to „niewątpliwie może powodować nieuzasadnioną dolegliwość majątkową dla najbliższych członków rodziny sprawcy przedmiotowego czynu”. KRS „zdecydowanie negatywnie” oceniła propozycję, by pierwszy raz przyłapanemu na jeździe po pijanemu kierowcy zakazywać prowadzenia pojazdów od razu na trzy lata. Zdaniem sędziów nie ma żadnych argumentów, które przemawiają za wprowadzeniem takiej regulacji.
Sędziowie zrzeszeni w Krajowej Radzie Sądownictwa ostrzegają, że wprowadzenie nowych przepisów w tych sprawach „sprzyja destabilizacji systemu prawa”.
Wszystkie opinie KRS dotyczące zaostrzenia przepisów wobec pijanych kierowców:
Opinia 1
Opinia 2
Opinia 3
Opinia 4
luz