Krajowa Rada BRD opublikowała dziś skrócone dane o wypadkach drogowych. Okazuje się, że po zmianie prawa w sprawie pieszych, w tym roku do maja nie odnotowano ani jednego wypadku spowodowanego przez „wtargnięcie” pieszego na pasy. Działają też wyższe mandaty – spadła ogólna liczba śmiertelnych wypadków

Piesza wkraczająca na przejście. Fot. brd24.pl
Krajowa Rada BRD działająca w resorcie infrastruktury podała dziś dane dotyczące wypadków w okresie od stycznia do maja tego roku. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku liczba śmiertelnych wypadków zmniejszyła się w Polsce o ok. 8 proc. Według KRBRD najsilniej spadła liczba wypadków z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu. Takich zdarzeń jest mniej aż o jedną czwartą. Co to oznacza? Że urealnienie kar na drogach spowodowało, iż kierowcy zdjęli nogę z gazu. Zaczęli jeździć wolniej.
Liczba wypadków spowodowanych nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu spadła o ponad 16 proc.
Ani jeden pieszy nie wszedł bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd!
Najbardziej sensacyjną – choć przecież spodziewaną przez ekspertów – informacją jest ta dotycząca zachowania pieszych. Krajowa Rada BRD ujawniła, że od stycznia do końca maja „żaden pieszych nie zginął z powodu nieostrożnego wejścia na jezdnie przed jadącym pojazdem”. To oznacza, że nagle w Polsce zniknęły „wtargnięcia”, które pieszym latami tak chętnie przypisywano.
Choć musi niepokoić dalsza część informacji KRRBD – „Wciąż wyzwaniem pozostaje jazda z nadmierna prędkością w okolicach przejść dla pieszych i nieustępowanie pierwszeństwa pieszym na przejściu dla pieszych”. Można więc podejrzewać, że mimo tego, iż piesi ani raz nie wtargnęli na pasy, wciąż mamy solidny kłopot z liczbą wypadków na przejściach dla pieszych. Kierowcy nie dostosowali się do nowych reguł, a nadzór nad nimi jest słaby. Wskazywaliśmy to już w portalu brd24.pl, alarmując, że dobra zmiana na przejściach dla pieszych zaczęła zanikać już w grudniu 2021 r.
Wystąpiliśmy do Komendy Głównej Policji o dokładne dane dotyczące wypadków, w tym liczby wypadków na przejściach dla pieszych i ich okoliczności.
Co nowe prawo mówi o ustępowaniu pieszym?
Od 1 czerwca polskie prawo po dekadach dostosowane zostało do Konwencji Wiedeńskiej z 1968 r. Zgodnie z nowymi przepisami kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych nie tylko musi zmniejszyć prędkość i ustąpić pieszym będącym na pasach. Musi też ustąpić pieszym, którzy jeszcze na „zebrze” się nie znaleźli, bo dopiero na nią wchodzą. Musi więc obserwować otoczenie przejścia i jeśli zachowanie pieszego jest jasne i da się rozpoznać, że zamierza wkroczyć, musi mu ustąpić.
luz