Connect with us

Społeczeństwo

Aplikacja KE pomagająca kierowcom w zagranicznych podróżach

W których krajach Unii Europejskiej można manewrować po parkingu bez zapiętych pasów? Gdzie trzeba używać przez cały rok świateł dziennych, a gdzie tylko w sezonie zimowym? Te i wiele innych informacji o przepisach i innych zagadnieniach związanych z BRD można znaleźć w wydanej przez Komisję Europejską smartfonowej aplikacji Going Abroad. Jak znalazł na wakacje.

Opublikowano

-

W których krajach Unii Europejskiej można manewrować po parkingu bez zapiętych pasów? Gdzie jest najniższy limit prędkości na autostradzie? Gdzie trzeba używać przez cały rok świateł dziennych, a gdzie tylko w sezonie zimowym? Te i wiele innych informacji o przepisach i innych zagadnieniach związanych z BRD można znaleźć w wydanej przez Komisję Europejską smartfonowej aplikacji Going Abroad. Jak znalazł na wakacje.

Going Abroad brd24.pl

Menu programu Going Abroad, fot. brd24.pl

 

Limit prędkości na autostradach w Szwecji to zaledwie 110 km/h, a na drogach krajowych poza obszarem zabudowanym – 70 km/h. Poszaleć na drogach szybkiego ruchu nie można też na Wyspach – tam limit po przeliczeniu z mil wynosi 112 km/h, ale za to na zwykłych trasach poza miastami jest on wyższy niż gdzie indziej i wynosi 96 km/h. Na jeszcze więcej można sobie pozwolić w Hiszpanii i Rumunii, bo ograniczeniem jest 100 km/h, o ile droga ma utwardzone pobocze o szerokości co najmniej 1,5 metra lub co najmniej dwa pasy ruchu w jednym kierunku. Słowacja wyodrębnia z kolei drogi ekspresowe i autostrady prowadzące przez obszar zabudowany, gdzie obowiązuje ograniczenie do 90 km/h. Ale najwolniej pojedziemy drogą szybkiego ruchu na Malce – tam obowiązuje twarde 80 km/h, podobnie jak i na pozostałej sieci dróg poza obszarem zabudowanym, tyle że akurat na tych śródziemnomorskich wyspach w ogóle nie ma tras o takim standardzie.

Quiz z pasów
Aplikacja Going Abroad zbiera w jednej paczce informacje pochodzące z krajów członkowskich UE związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, określone w artykule 8 (1) dyrektywy w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego (2015/413/UE ). Przejrzyście skonstruowana aplikacja udostępnia obowiązujące ograniczenia i wymagania dotyczące pojazdów i rowerzystów w dziewięciu kategoriach: „Ograniczenia prędkości”, „Pasy bezpieczeństwa” (tu można także znaleźć informacje o ewentualnych specjalnych zasadach przewożenia dzieci), „Sygnalizacja świetlna”, „Limity poziomu alkoholu”, „Wpływ leków” (zakazane środki farmakologiczne), „Niedozwolony pas ruchu” (np. oznakowanie i zasady korzystania z buspasów i innych wydzielonych pasach ruchu), „Kask”, „Telefon komórkowy” i „Inne specjalne zasady” (m.in. obowiązywanie świateł dziennych, obowiązkowe wyposażenie samochodu i roweru, zasady używania opon zimowych itp.). Zarządzanie aplikacją jest proste, a informacje podane w sposób czytelny. Warto pochwalić też polskie tłumaczenie Going Abroad.
Co ciekawe, wśród niezbędnych każdemu podróżnikowi informacji o przepisach ruchu drogowego obowiązujących w różnych krajach można znaleźć wiele ciekawostek. Czy wiecie, w jakich krajach można manewrować na parkingu bez pasów? A w jakich także podczas cofania pojazdu? Otóż wcale nie w tak niewielu. W tym pierwszym przypadku można się nie zapinać w Danii i na Litwie, w tym drugim w Austrii (także przy manewrze parkowania),Belgii, Czechach, na Węgrzech, w Luksemburgu, na Malcie, w Hiszpanii (także podczas parkowania) i Wielkiej Brytanii. Dodatkowo w Estonii obowiązek zapinania pasów jest zniesiony w przypadku podróży po lodowych trasach samochodowych utworzonych na zamarzającym morzu, rzece lub jeziorze, w Niemczech – w przypadku pojazdów poruszających się z prędkością pieszego. We Francji z kolei można dowodzić, że brak pasów wynika z sylwetki, uniemożliwiającej korzystanie z tego zabezpieczenia. Oczywiście poza tymi wyjątkami obowiązek zapięcia pasów jest oczywisty.

Nie tylko samochody
Going Abroad to niezbędna aplikacja nie tylko dla kierowców, ale i rowerzystów. W tematach „Inne specjalne zasady” oraz „Kask” znalazły się informacje o tym, jak powinien być wyposażony rower i jakie są wymagania wobec rowerzystów – czy muszą jeździć w kasku, kamizelce odblaskowej, a jeśli tak, to jakiego koloru, bowiem przepisy niektórych krajów potrafią być w tym względzie bardzo precyzyjne. Z racji na wysokość mandatów, które w większości krajów UE są wyższe niż u nas lepiej nie sprawdzać, jaka jest tolerancja lokalnej policji na ewentualne odstępstwa od tych wymagań.
Ciekawostką „zaszytą” w samej aplikacji jest także sekcja „Gry podróżne” – polecamy szczególnie quiz „Kto jest najlepszym europejskim kierowcą”, z pytaniami dotyczącymi zasad i kultury bezpieczeństwa drogowego w 28 krajach Unii Europejskiej w wersji zarówno dla jednego, jak i wielu graczy. Wcale nie jest taki prosty!
Aplikację przygotowano w wersjach na najpopularniejsze systemy operacyjne działające w smartfonach. Można ją pobrać z App Store, Google Play i Windows Phone Store.
Wojciech Romański