W ubiegłym roku polskie fotoradary zarejestrowały o ponad połowę więcej wykroczeń niż rok wcześniej. Ale mało kto dostał mandat. Skuteczność karania CANARD jest coraz gorsza – to już tylko nieco ponad 40 proc.

Uszkodzony fotoradar CANARD Fot. CANARD
Odkąd parlament odebrał samorządom prawa do korzystania z urządzeń nadzoru drogowego (również stacjonarnych) na drogach zostały tylko urządzenia Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (to jednostka GITD). Dziś na trasach są więc w Polsce 432 stacjonarne fotoradary, 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 29 mobilnych urządzeń rejestrujących zainstalowanych w pojazdach GITD.
Fotoradary – wzrost przekroczeń o połowę!
Sprawdziliśmy, jak efektywnie działał system w ubiegłym roku. Okazało się, że w stosunku do 2017 r. liczba wszystkich naruszeń zarejestrowanych w CANARD wzrosła o 30 proc.
Kierowcy coraz bardziej ignorowali fotoradary – są one oznaczone znakami i miejsca ich instalacji nie są na drogach dla nikogo zaskoczeniem – liczba naruszeń punktowych przekroczeń prędkości wzrosła prawie o połowę. Jednocześnie znacznie zmalała liczba naruszeń związanych z przejazdem przez skrzyżowanie na czerwonym świetle (prawie o połowę) oraz wykroczenia na odcinkowym pomiarze prędkości (o blisko 20 proc.).
Tabela 1. Dynamika naruszeń i działań CANARD w 2018 w zestawieniu z rokiem.2017 – wartości liczbowe podano w tys.

Po weryfikacji i odrzuceniu zdjęć nieczytelnych, z pojazdami uprzywilejowanymi i jak zwykle z pojazdami z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi GITD wystawił w 2018 r. prawie milion wezwań o ujawnienie kierującego pojazdem czyli o niemal 35 proc. więcej niż w 2017 r.
Kierowcy coraz bardziej bezkarni
Niestety, ostateczna liczba wystawionych mandatów była wyższa tylko o 4 proc.. Oznacza to, że względna skuteczność karania za zarejestrowane wykroczenia zmalała z 55,8 proc. do 43,2 proc.
Pełniejszy obraz zmian otrzymujemy, kiedy rozdzielimy pojazdy zarejestrowane w Polsce i poza Polską.
Tabela 2. Dynamika naruszeń w podziale na rejestrację pojazdu

Wciąż nie potrafimy ukarać kierowców z za granicy
W zestawieniu CANARD nie potrafi wyodrębnić danych dotyczących samochodów ciężarowych – nie wiadomo więc, ile naruszeń wśród kierowców zza granicy powodują kierowcy zawodowi.
Wciąż jednak polskie służby nie potrafią załatać dziury i kierujący pojazdami zarejestrowanymi poza Polską pozostają bezkarni.
Tabela 3. Top 10 – dynamika naruszeń: punktowy pomiar prędkości (fotoradar)/rejestracje zagraniczne

Podsumowując – kierowcy na polskich drogach coraz mniej przejmują się fotoradarami. Świadczy o tym wzrost zarejestrowanych przez nie przekroczeń prędkości o ok. 360 tys. W połączeniu z jednoczesnym spadkiem skuteczności GITD w karaniu jadących za szybko, można spodziewać się dalszej degeneracji systemu. To niedobry wskaźnik zwłaszcza tuż przed rozbudową sieci fotoradarów – CANARD musi postawi nowe urządzenia.
Pełną listę naruszeń za lata 2017 i 2018 popełnionych przez kierujących pojazdami zarejestrowanymi poza Polską prezentujemy poniżej. [Pobierz dokument PDF]
Wiesław Migdałek