Jadą wolno, są szerokie, ale zostawiają za sobą bezpieczniejszą nawierzchnię. Tymczasem kierowcy potrafią ich nie przepuścić, albo zajechać drogę. GDDKiA apeluje o nieutrudnianie pracy zimowego sprzętu do utrzymania dróg

Sprzęt do zimowego utrzymania dróg GDDKiA Fot. GDDKiA
Ten komunikat drogowców sporo mówi o tym, co potrafi dziać się na polskich drogach. Pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przyznają, że kierowcy potrafią nie przepuszczać pługi i solarki, zajeżdżać im drogę czy nawet spychać do rowów. „Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącymi pojazdami” – wyliczają pracownicy GDDKiA.
Dlatego apelują do kierowców o przepuszczanie takich pojazdów. I podkreślają, że choć służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Pół miliona ton soli
GDDKiA zapewnia, że jest przygotowana na nadejście zimy. Do zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych wyznaczonych jest kilka tysięcy pracowników. Mają do dyspozycji ok. 2300 pojazdów, m. in. pługi, solarki, czy pługi wirnikowe, a także 286 magazynów soli o łącznej pojemności ok 430 tys. ton.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje prawie 19 000 km dróg krajowych (z wyjątkiem odcinków tych dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu). Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Wykonywane są, co do zasady przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi oddziały GDDKiA zawarły umowy na utrzymanie całej sieci.
Drogowcy przewidują, że sezonie zimowym 2018/2019 do zimowego utrzymania zużytych może zostać:
474 tys. ton soli drogowej,
3,7 tys. ton chlorku wapnia,
71 tys. ton materiałów uszorstniających
Jaki standard odśnieżania na twojej trasie?
Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2017/2018 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach:
w standardzie I – około 4,5 tys. km
w standardzie II – około 11,0 tys. km
w standardzie III – około 1,8 tys. km
w standardzie V – około 1,6 tys. km
Tu możesz sprawdzić mapę standardów odśnieżania na polskich drogach [LINK DO MAPY]
red