Federacja Piesza Polska wystąpiła do prezydentów dużych miast o umożliwienie pieszym zachowania wymaganego przez przepisy podczas pandemii – czyli zachowania 2 m dystansu od innych osób. Społecznicy domagają się m.in. zezwolenia na chodzenia po jezdni i uniemożliwienia parkowania na chodnikach

Na polskich chodnikach piesi często już dziś nie mają wymaganej prawem przestrzeni, a co dopiero mówić o zachowaniu obowiązkowych 2 m odstępu od innego człowieka. Źródło: Zielone Mazowsze
Federacja Piesza Polska poinformowała na konferencji w Warszawie, że wysłała pismo do prezydentów najwiekszych polskich miast. Jej działacze zwracają uwagę, że przepisu wprowadzonego podczas pandemii – o zachowaniu 2 m odstępu od innej osoby – nie da się w Polsce zrealizować, bo zgodnie z prawem chodniki mogą mieć szerokość 1,5 m. Dlatego apelują do samorządowców o więcej miejsca dla pieszych.
Czego dokładnie domaga się Federacja Polska?
– zezwolenia pieszym na poruszanie się po jezdni, wprow
– wprowadzenia takiej organizacji ruchu na stałe lub czasowo (za pomocą barier, taśm, słupków lub innych wygrodzeń), aby piesi mieli możliwość chodzenia chodnikiem zgodnie z zapisami rozporządzenia,
– przeniesienia ruchu rowerowego z chodników na jezdnię,
– poszerzenia istniejących i wyznaczenia nowych pasy ruchu lub drogi dla rowerów na jezdniach, celem zwiększenia miejsca dla pieszych, integracji sieci ruchu rowerowego i poprawy bezpieczeństwa ruchu,
– utworzenia strefy rekreacji dla mieszkańców w miejscach, w których najbliższy park lub inny teren zieleni oddalony jest więcej niż 400 metrów, umożliwiając bezpieczne korzystanie z przestrzeni miasta bez potrzeby pokonywania znacznych odległości.
W uzasadnieniu Federacja Piesza Polska wskazuje, że są już w Polsce miasta, które przeniosły parkowanie z chodników na jezdnie.
„Dane z pomiarów ruchu jednoznacznie wskazują, że ruch drogowy jest obecnie znacznie mniejszy, więc samochody potrzebuje mniej miejsca na drogach. Obowiązujące ograniczenia liczby pasażerów komunikacji publicznej sprawiają, że korzysta z niej kilka razy mniej osób. Mieszkańcy więcej chodzą i jeżdżą na rowerach, bo to najbezpieczniejsze obecnie środki transportu. Potrzebują szerszych chodników, także dla zapewnienia społecznego dystansu podczas chodzenia i stania w kolejkach. Mieszkańcy potrzebują przeniesienia parkowania i ruchu rowerowego na jezdnie” – piszą przedstawiciele Federacji.
Zauważają, że Kraków już zapowiedział, iż w maju przeniesie parkowanie z chodników na jezdnie na ul. Dietla i Mogilskiej. Na Grzegórzeckiej zlikwidują parkowanie na chodnikach, aby piesi mieli tam więcej miejsca. Na Moście Grunwaldzkim przeniosą ruch rowerowy z chodnika na jezdnię. Na ul. Podwale oddadzą pieszym część jezdni.
Przedstawiamy także kilka przykładów miast ze świata, które już wprowadziły takie zmiany:
– Wiedeń otwiera 20 ulic tylko i wyłącznie dla pieszych,
– Oakland otwiera ponad 100 km ulic tylko dla pieszych i rowerzystów, aby w czasach pandemii zapewnić mieszkańcom odpowiednią ilość przestrzeni,
– Burmistrz Filadelfii zamknął część jednej z głównych arterii miasta (Martin Luther King Jr. Drive), aby ułatwić pieszym i rowerzystom zachowanie dystansu,
– Bogota z kolei rozszerzyła sieć dróg rowerowych, przeznaczając dla nich część wielu jezdni,
– W Berlinie przez wiele lat nie powstało tyle dróg rowerowych, co w ciągu kilku ostatnich tygodni,
„Wszyscy stanęliśmy w obliczu niespodziewanej i nagłej zmiany, do której musimy się przystosować. Na większości ulic polskich miast zachowanie odpowiedniego dystansu między pieszymi jest fizycznie niemożliwe. Ponadto spacer w pobliżu jeżdżących samochodów i wdychanie spalin dodatkowo osłabia nasze płuca i sprawia, że stajemy się bardziej podatni na infekcje dróg oddechowych” – podnoszą społecznicy i apelują: „Szanowni Prezydenci, krótko mówiąc: OTWÓRZMY ULICE!”
W imieniu organizacji członkowskich i wspierających Federacji Piesza Polska wniosek podpisali:
Szczeciński Ruch Miejski
Zielone Mazowsze, Warszawa
Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy
Pieszy Elbląg
Miasto Jest Nasze, Warszawa
Rowerowy Szczecin
Idee przez miasto, Szczecin
TAK dla Łodzi
Wspólny Olsztyn
Piesze Bielsko-Biała
Kielecki Rzecznik Osób Niezmotoryzowanych
Fundacja Fenomen, Łódź
Instytut Działań Miejskich, Białystok
Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej
Akcja Miasto, Wrocław
Warszawski Alarm Smogowy
Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Warszawa
Instytut na rzecz Ekorozwoju, Warszawa
Szczeciński Holender
Nowy Szczecin
Urbanator, Poznań
Rodzic w Mieście, Warszawa
Bractwo Rowerowe, Radom
Wola Mieszkańców, Warszawa
Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź
Strefa Mieszkańców, Warszawa
ai