Connect with us

Społeczeństwo

Po wypadku w Berlinie w Niemczech dyskusja o zakazie wjazdu do miasta SUV-ów

Opublikowano

-

Politycy w Niemczech domagają się zakazu wjazdu do centrów miast samochodów typu SUV. Dyskusja rozgorzała po tragicznym wypadku w Berlinie, w którym kierowca uderzył w grupę pieszych i zabił cztery osoby, w tym dziecko

Porsche macan - kierowca tego typu samochodu zabił w Berlinie czworo pieszych. Fot. ahya S. from United States/CC BY 2.0

Berlińczycy wciąż są wstrząśnięci tragedią, do której doszło w ubiegły piątek wieczorem (6 września 2019 r.). Kierowca samochodu porsche macan z niewyjaśnionych dotąd przyczyn wjechał w grupę pieszych oczekujących na zielone światło na przejściu. Zabił dwóch mężczyzn w wieku 28 i 29 lat oraz 64-letnią kobietę i jej 3-letniego wnuka. Kilka osób trafiło też do szpitali, w tym matka zabitego trzylatka oraz kierowca SUV-a, jego sześcioletnia córka i jej 67-letnia babcia.

Wypadek miał miejsce na Invalidenstrasse – to ulica pełna restauracji i sklepów, na której obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

SUV nie do miasta?

Ponieważ wypadek spowodował kierowca samochodu typu SUV, w Niemczech rozgorzała dyskusja o tego rodzaju pojazdach w miastach. Tak konstruowane samochody miewają niższe noty w testach EuroNCAP jeśli chodzi o zderzenia z pieszymi – dają im mniej szans na przeżycie.

Po wypadku Stephan von Dassel, burmistrz dzielnicy Berlin-Mitte, powiedział gazecie „Tagesspiegel”, że samochody z napędem 4×4 przypominające czołgi nie są pojazdami, które można uznać za dobre do miast. – Bo każdy błąd kierowcy powoduje zagrożenie życia ludzi – argumentował. Dodał, że samochody tego rodzaju są nieodpowiednie w miastach również dlatego, iż są „zabójcami klimatu”.

Sprawa SUV-ów weszła też na poziom polityki narodowej. Zastępca szefa partii Zielonych Oliver Krischer w niemieckim parlamencie zaapelował o stworzenie krajowego przepisu, który pozwoli lokalnym władzom na regulowanie tego, jak wielkie samochody mogą wjeżdżać do miast.

Wprowadzenie takich reguł będzie jednak w Niemczech niezwykle trudne i na pewno lobby producentów samochodowych wytoczy najcięższe działa, by temu przeciwdziałać. Bo to SUV-y sprzedają się teraz w Niemczech najlepiej. W sierpniu po raz pierwszy były najczęściej rejestrowanymi nowymi autami. Ich udział w rynku sięga 22,2 proc.

luz