Connect with us

Społeczeństwo

Posłanka pyta o opony zimowe. Wiceminister Bittel pisze nieprawdę w odpowiedzi na interpelację

Opublikowano

-

Posłanka PiS zapytała, czy resort infrastruktury rozważa wprowadzenie w Polsce obowiązku jazdy na zimowych oponach. Wiceminister Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację stwierdził, że nie ma badań na temat zachowania opon zimowych w różnych warunkach. Napisał nieprawdę. Taki raport z badań jest nawet na stronie Komisji Europejskiej

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury Źródło: gov.pl

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury Źródło: gov.pl

Posłanka Barbara Bartuś (PiS) jeszcze pod koniec stycznia wysłała interpelację do Ministerstwa Infrastruktury. Zauważyła w niej, że turyści jadący do Zakopanego sparaliżowali okolicę m.in. dlatego, że część z kierowców przyjechała samochodami na letnich oponach. Na ten problem zwracali w tym roku uwagę sami samorządowcy. Apelowali do rządu o wprowadzenie obowiązku jazdy na zimówkach wówczas, gdy warunki na drodze tego wymagają.

W Europie jest obowiązek, a u nas?

Posłanka Bartuś podkreśliła w interpelacji, że dziś w Polsce jedyny wymóg prawny dotyczący opon to głębokość bieżnika – 1,6 mm, a w wielu krajach UE ustawodawca zobowiązuje kierowców do jazdy na odpowiednim do sezonu ogumieniu (m.in. w Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii, Litwie, Finlandii, Norwegii, Estonii, Łotwie).

„Sezon jesienno-zimowy to okres, w którym wzrasta znacząco ryzyko kolizji oraz wypadków drogowych, gdyż na mokrych, pokrytych lodem, śniegiem i błotem nawierzchniach niewłaściwe opony wydłużają drogę hamowania i obniżają przyczepność do podłoża. Jedyną sankcją dla kierowców jeżdżących w zimie na oponach letnich jest to, iż mogą nie otrzymać ew. odszkodowania z ubezpieczenia. Powinniśmy jednak zadbać też o bezpieczeństwo współuczestników dróg” – zaapelowała Bartuś i zapytała resort czy planuje wprowadzenie takiego obowiązku w Polsce i czy w ogóle prowadzone są na ten temat jakiekolwiek analizy. [czytaj całą interpelację]

Wiceminister: nie ma badań. Dlaczego napisał nieprawdę?

Po dwóch miesiącach (pismo z 27 marca) posłance w imieniu resortu odpowiedział wiceminister Andrzej Bittel. Przyznał, że Ministerstwo Infrastruktury w ogóle nie zajmuje się takim tematem. Dlaczego? Bo według wiceministra „Obecnie brak jest jednoznacznych wyników badań dotyczących zachowania opon zimowych w różnych warunkach atmosferycznych”. [czytaj całą odpowiedź na interpelację]

Kolejnym argumentem dla wiceministra, by nie prowadzić żadnych analiz w tym zakresie, jest fakt, że polska Policja w ogóle nie zbiera danych dotyczących rodzaju opon samochodów biorących udział w wypadkach.

Podpieranie się tym, że Polska policja prowadzi wadliwe statystyki i nie można w nich nawet zobaczyć, jakie zagrożenie stwarzają zimą pojazdy na letnich oponach, jest zaskakujące. Bardziej jednak zaskakującym jest to, że wiceminister Bittel napisał nieprawdę dotyczącą badań opon zimowych. Takie badania istnieją. Co więcej – na zamówienie Komisji Europejskiej powstał nawet specjalny raport zbierający i omawiający wiele badań i analiz europejskich dotyczących wpływu opon zimowych na bezpieczeństwo drogowe. To raport TNO „Study on some safety-related aspects of tyre use” z grudnia 2014 r.

A to nie jedyne opracowanie na ten temat. W ubiegłym roku Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego opublikował też opracowanie „Wpływ opon na bezpieczeństwo drogowe”, w którym m.in. omówiono badania i analizy wypadkowe dotyczące zdarzeń w warunkach zimowych z udziałem samochodów jeżdżących na różnych typach opon.

Z przedstawionych dotychczas analiz i badań jednoznacznie wynika, że jazda na oponie letniej w warunkach zimowych podnosi ryzyko zaistnienia wypadku drogowego.

Z analiz badaczy TNS i TMS opartych na danych GIDAS wynika m.in., że mniejsza przyczepność opon letnich w temperaturach poniżej 0 stopni Celsjusza zwiększa ryzyko wypadku na suchych nawierzchniach. A przy nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem zmniejszenie ryzyka wypadku dzięki użyciu opony zimowej jest jeszcze wyraźniejsze.

Z kolei amerykańskie dane NHTSA (badanie obejmujące 5470 wypadków na przestrzeni lat 2005‒2007) wskazują na znaczący statystycznie udział samochodów z letnimi oponami w wypadkach, do których doszło w warunkach suchej nawierzchni przy temperaturach poniżej 0 stopni Celsjusza. Ryzyko wypadku podczas  jazdy na letnich oponach w takich warunkach oszacowano na większe o blisko 50 proc.

Analizy – także warunków pogodowych – pokazują, że Polska jest dziś jedynym krajem UE z takim klimatem, w którym używanie opon zimowych nie zostało uregulowane.

Łukasz Zboralski