Connect with us

Społeczeństwo

Unia Europejska powołała koordynatora do spraw BRD. Ma przybliżyć kraje UE do Wizji Zero

Brytyjczyk Matthew Baldwin został mianowany europejskim koordynatorem ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Komisja Europejska szykuje ofensywę w dziedzinie BRD i koordynator ma pomóc w skutecznym wprowadzaniu zmian

Opublikowano

-

Brytyjczyk Matthew Baldwin został mianowany europejskim koordynatorem ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Komisja Europejska szykuje ofensywę w dziedzinie BRD i koordynator ma pomóc w skutecznym wprowadzaniu zmian

matthew-baldwin

Matthew Baldwin, nowy koordynator ds. BRD. Fot. ETSC

Matthew Baldwina na europejskiego koordynatora ds. BRD powołała komisarz ds. transportu Violeta Bulc. Komisarz zwróciła uwagę, że w Unii Europejskiej mamy w tej chwili stagnację jeżeli chodzi o zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach. – Ponad 25 tys. ofiar śmiertelnych rocznie na naszych drogach, to liczba nie do zaakceptowania. Komisja Europejska jest zdeterminowana, by do 2030 r. zmniejszyć o połowę liczbę wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń, a do 2050 r. zgodnie z Wizją Zero całkowicie wyeliminować przypadki śmierci na drogach – powiedziała Bulc.

W realizacji tych celów ma pomóc właśnie koordynator ds. BRD. Matthew Baldwin ma pracować bezpośrednio z państwami członkowskimi, regionami i miastami, a także z Parlamentem Europejskim. – Chcemy zintensyfikować współpracę z państwami członkowskimi i całą społecznością zajmującą się bezpieczeństwem ruchu drogowego – podkreślił Baldwin, który wcześniej był zastępcą dyrektora generalnego w DG MOVE — Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (teraz połączy tę pracę z pracą jako koordynator).

UE zaostrzy działania na rzecz BRD

Nominacja Baldwina ma związek z planowaną ofensywą UE w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Już w maju Komisja Europejska w ramach trzeciego pakietu mobilności zaproponowała szereg rozwiązań mających przybliżyć państwa europejskie do Wizji Zero. Chodzi m.in. o inicjatywy legislacyjne mające zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, a także wyznaczyć nowe, bezpieczniejsze standardy przy budowie infrastruktury – m.in. dodatkowe zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu a także poprawienie jakości innych niż autostrady dróg. Komisja Zwraca uwagę, że tylko do 8 proc. wypadków śmiertelnych dochodzi na autostradach.

W ramach trzeciego pakietu mobilności zaproponowano też obowiązkowe wyposażanie aut w taki sprzęt jak np. elektroniczne ograniczenie prędkości do tych obowiązujących na danej drodze, kamerę cofania czy detektor pieszych i rowerzystów.

Niewykluczone, że UE weźmie też pod uwagę apele koalicji, w skład której wchodzą policja drogowa, rowerzyści, pracownicy transportu i sektora drogowego. Wzywają oni do tego by rozszerzyć listę dróg obejmowanych audytem z zakresu bezpieczeństwa. Miałby on dotyczyć nie tylko głównych europejskich autostrad czy dróg z sieci Trans-European Road Network, ale także wszystkich głównych dróg w Europie. Audyt miałby uwzględniać m.in. potrzeby rowerzystów, pieszych i motocyklistów.

Wyzwanie dla Polski

Na projekty mające poprawić bezpieczeństwo w państwach członkowskich KE chce przeznaczyć dodatkowe 450 mln euro. Liczy, że do 2030 r. działania z trzeciego pakietu mobilności pozwolą uratować życie 7,3 tys. osób.

Ofensywa KE względem poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach będzie szczególnym wyzwaniem dla Polski. Nasze drogi wciąż należą do najniebezpieczniejszych w Unii Europejskiej. Z opublikowanego w czerwcu raportu Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego wynika, że jesteśmy w ogonie Europy. Gorzej ocenione od nas zostały tylko cztery kraje: Chorwacja, Serbia, Bułgaria oraz Rumunia.

AN