Społeczeństwo
Wielka zmiana w podstawówkach. Od września wkroczy „wychowanie komunikacyjne”
Opublikowano
5 miesięcy temu-
przez
luzUczniowie podstawówek będą uczyć się, że niebezpiecznie jest przechodzić przez drogi patrząc w telefony komórkowe i jak poruszać się hulajnogami elektrycznymi. Ministerstwo Edukacji i Nauki zaplanował zmiany podstawy programowej w szkole podstawowej. Od 1 września 2023 r. na przedmiocie „technika” pojawi się rozbudowane wychowanie komunikacyjne. To rewolucja w takim nauczaniu w Polsce, której oczekiwano od lat

Minister edukacji Przemysław Czarnek zaplanował, że od przyszłego roku szkolnego dzieci z podstawówki będą mieć wychowanie komunikacyjne w ramach przedmiotu „technika”. Na zdjęciu minister podczas zajęć z uczniami zorganizowanych przez GITD Źródło: YouTube/GITD
Za każdym razem, gdy poprawiano coś na polskich drogach – urealniano mandaty, zobowiązywano kierowców do ustępowania pieszym zamierzającym przejść przez przejście – pojawiał się uporczywy (i kłamliwy zresztą) argument, że „najpierw należy zająć się edukacją, a potem karać”. Ten argument zostaje właśnie wytrącony kierowcom z ręki, bo Ministerstwo Edukacji i Nauki wprowadza wreszcie na wielką skalę do szkół podstawowych wychowanie komunikacyjne.
To zmieni się od 1 września 2023 r., czyli od nowego roku szkolnego. Ministerstwo opublikowało bowiem projekt nowelizacji, w którym zaplanowało duże poszerzenie celów kształcenia na przedmiocie „technika”. Rozszerzenie to powoduje, że właściwie na „technice” po raz pierwszy na serio zacznie być w polskiej szkole prowadzone „wychowanie komunikacyjne”. Projekt przeszedł już konsultacje publiczne i w zasadzie czeka tylko na zatwierdzenie przez Komitet Stały Rady Ministrów – wówczas zostanie skierowany do Sejmu.
Od przyszłego roku szkolnego dzieci w podstawówkach będą uczyć się obowiązkowo m.in. o „konsekwencji korzystania z telefonu komórkowego” podczas przechodzenia przez jezdnię, poruszania się rowerem czy hulajnogą elektryczną. Uczniowie będą też uczeni tego, jakie są konsekwencje niesie niestosowanie przez pieszego elementów odblaskowych, przez rowerzystów – kasków, a przez kierowcę i pasażerów pojazdów pasów bezpieczeństwa i urządzeń do przewożenia dzieci.
Uczniów trzeba będzie nauczyć nie tylko – jak do tej pory przy nauce do egzaminu na kartę rowerową – znaczenia znaków i podstawowych zasad poruszania się po drogach. Będą musieli też poznać i umieć zinterpretować zasadę szczególnej ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania (tę drugą źle interpretuje większość kierowców w Polsce uważając, że nakazuje ona brak zaufania do wszystkich na drodze).
Wychowanie komunikacyjne – jak podkreśla projekt rozporządzenia – nie ma zostać zamknięte tylko w przedmiocie „technika”. Nauczyciele wielu przedmiotów mają w tym wychowaniu pomagać. „Wychowanie komunikacyjne powinno być interdyscyplinarnym zadaniem szkoły. Oznacza to, że nauczyciele wielu przedmiotów powinni uwzględniać tematykę bezpieczeństwa na drogach w realizowanych przez siebie programach nauczania, a dyrektorzy szkół i rady pedagogiczne, tworząc program wychowawczo-profilaktyczny na dany rok szkolny, powinni umieścić w nim zadania z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym” – czytamy w projekcie rozporządzenia.
Ministerstwo zaleca też, by w każdej szkole powoływano nauczyciela – koordynatora wychowania komunikacyjnego. „Osoba taka powinna planować i nadzorować cały proces edukacji komunikacyjnej w danej szkole” – zapisano w rozporządzeniu.
Cele przemycone w nauczaniu ogólnym
Do tej pory dzieci w szkole podstawowej uczyły się bezpiecznego poruszania po drogach poznając znaki i przygotowując się do egzaminu na kartę rowerową. I to w zasadzie było już całe ich przygotowanie do uczestnictwa w ruchu drogowym.
Podstawa programowa – czyli urzędowy dokument określający cele kształcenia przedmiotu technika – miał bardzo skąpe zapisy dotyczące wymagań:
II. Wychowanie komunikacyjne. Uczeń:
1) bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta;
2) interpretuje znaki drogowe dotyczące pieszego i rowerzysty;
3) konserwuje i reguluje rower oraz przygotowuje go do jazdy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Nowe rozporządzenie zawiera poszerzone cele kształcenia dla przedmiotu „technika” w szkole podstawowej. Wątki wychowania komunikacyjnego pojawiają się szeroko już na etapie wymagań ogólnych.
W dziale „Rozpoznawanie i opis działania elementów środowiska technicznego” znalazły się bowiem takie wymagania:
– Identyfikowanie różnorodnych elementów technicznych w najbliższym otoczeniu, również w infrastrukturze drogowej.
– Rozróżnianie elementów budowy i wyjaśnianie działania wybranych narzędzi, przyrządów, urządzeń technicznych oraz roweru.
– Wykrywanie, ocenianie i usuwanie nieprawidłowości w działaniu sprzętu technicznego oraz roweru.
– Pozyskiwanie informacji z różnych źródeł na temat nowoczesnych dziedzin techniki, ciekawostek i wynalazków technicznych i motoryzacyjnych.
Z kolei w dziale „Sprawne i bezpieczne posługiwanie się narzędziami, sprzętem technicznym, rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym (hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego, urządzenia wspomagające ruch)” znalazły się następujące wymagania:
– Odpowiedzialne korzystanie z podstawowych narzędzi i urządzeń do obróbki ręcznej i mechanicznej, narzędzi pomiarowych i roweru.
– Przewidywanie i analizowanie zagrożeń wynikających z niewłaściwego użytkowania sprzętu technicznego, roweru oraz innych urządzeń wykorzystywanych przez uczniów w ruchu drogowym.
– Postępowanie podczas wypadku przy pracy oraz podczas wypadku drogowego. Umiejętność udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej w typowych sytuacjach zagrożenia.
– Poszanowanie narzędzi, urządzeń, sprzętu technicznego, rowerów oraz innych urządzeń wykorzystywanych przez uczniów w ruchu drogowym oraz pracy własnej i drugiego człowieka.
W dziale „dostrzeganie wartości i zagrożeń techniki w aspekcie integralnego rozwoju człowieka i poszanowania jego godności” jest zaś zapis wymagający kształtowania „postawy odpowiedzialnego i świadomego uczestnika ruchu drogowego, szanującego prawo o ruchu drogowym”.
Z kole w dziale dotyczącym „Przyjmowania postawy proekologicznej” znajdziemy „Uświadomienie zależności między ruchem drogowym a ekologią (pojazdy hybrydowe, elektryczne, napędzane wodorem, gazem itp.)”.
Dużą część techniki pochłonie wychowanie komunikacyjne
W szczegółowych treściach nauczania wyliczono w rozporządzeniu długą listę tego, co w ramach „wychowania komunikacyjnego” przekazać należy uczniowi szkoły podstawowej na przedmiocie „technika”.
II. Wychowanie komunikacyjne. Uczeń:
1) przestrzega przepisów i zasad obowiązujących w ruchu drogowym oraz interpretuje znaki i sygnały drogowe dotyczące pasażera, pieszego i kierującego rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym:
a) klasyfikuje uczestników ruchu drogowego,
b) definiuje najważniejsze pojęcia związane z ruchem drogowym (droga, jej elementy i rodzaje, pojazdy i ich rodzaje itp.),
c) charakteryzuje podstawowe manewry w ruchu drogowym,
d) interpretuje zasady ruchu drogowego obowiązujące na skrzyżowaniach oraz przejazdach kolejowych,
e) uzasadnia konieczność stosowania zasady szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania,
f) wyjaśnia sposób zachowania się w miejscu wypadku drogowego oraz potrafi przekazać odpowiednim służbom informację o wypadku,
g) rozróżnia znaki drogowe pionowe i poziome oraz objaśnia ich znaczenie,
h) interpretuje znaczenie sygnałów nadawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem, określa hierarchię ważności znaków i sygnałów;
2) bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pasażer, pieszy i rowerzysta:
a) wyjaśnia rolę i konsekwencje niestosowania środków bezpieczeństwa przez pieszego (elementy odblaskowe), kierowcę i pasażerów w pojazdach samochodowych (pasy bezpieczeństwa, foteliki, zagłówki itp.), kierującego np. rowerem (kask, elementy odblaskowe itp.),
b) omawia zasady zachowania się na przystankach oraz w środkach komunikacji publicznej,
c) interpretuje warunki dopuszczenia do uczestnictwa w ruchu drogowym kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego,
d) dysponuje wiedzą teoretyczną dotyczącą bezpiecznego poruszania się rowerem w zakresie umożliwiającym przystąpienie do egzaminu na kartę rowerową,
e) posiada umiejętność jazdy rowerem – w przypadku ubiegania się o kartę rowerową,
f) korzysta w sposób świadomy z elementów podnoszących bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
g) respektuje nakazy i zakazy obowiązujące pasażera, pieszego, kierującego rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym,
h) przedstawia konsekwencje korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, podczas kierowania rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym,
i) przyjmuje postawę szacunku wobec innych uczestników ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych i starszych;
3) konserwuje i reguluje rower oraz przygotowuje go do jazdy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa:
a) rozpoznaje i klasyfikuje układy techniczne roweru ze względu na ich budowę i funkcję jaką pełnią,
b) kontroluje i reguluje elementy roweru wpływające na bezpieczeństwo jazdy,
c) wymienia obowiązkowe i zalecane wyposażenie roweru oraz wyjaśnia konieczność utrzymywania go w sprawności technicznej.
Łukasz Zboralski
Źródło: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej)
WESPRZYJ NASZĄ PRACĘ

Nagrał kierowcę, bo zajechał mu drogę. Zaraz… ale ile on jechał?!

Zamiast ustąpić pieszemu, przyspieszał. W sieci publikuje film i twierdzi, że nagrał „wtargnięcie”

Jak uzbierać mandatów na 35 650 zł? Ten mistrz z Pasłęka pokazał

Co złego zrobili ci rowerzyści na drodze? Prawie wszystko

Piesza wtargnęła na jezdnię i uratował ją refleks kierowcy. Tylko… kierowca sobie sprawy nie ułatwił
