Connect with us

Pojazdy

Historia bezpieczeństwa Volvo. Jak szwedzka marka stała się liderem w dziedzinie innowacji związanych z bezpieczeństwem

Opublikowano

-

Gdy myślimy o samochodach Volvo, pierwsze skojarzenie, które przychodzi na myśl, to bezpieczeństwo. Ale jak doszło do tego, że szwedzka marka stała się synonimem bezpiecznej jazdy i innowacji w tej dziedzinie? Zagłębmy się w historię
Volvo S60 T5 R Design 2019 Fot. Volvo

Volvo S60 T5 R Design 2019 Fot. Volvo

Założenia firmy

Historia Volvo zaczęła się w 1927 roku, kiedy Assar Gabrielsson i Gustaf Larson założyli firmę z jednym głównym celem: produkcja samochodów, które przede wszystkim będą bezpieczne dla kierowców. Od początku działalności firmy bezpieczeństwo było priorytetem, co przejawiało się w jej dewizie: „Bezpieczeństwo przede wszystkim”.

Innowacje, które zmieniły motoryzację

W 1959 roku Volvo wprowadziło jedno z najważniejszych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa – trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Były to pierwsze pasy bezpieczeństwa, które były skuteczne i wygodne dla kierowcy i pasażerów. Ta innowacja nie tylko znacząco zwiększyła bezpieczeństwo pasażerów, lecz także stała się standardem w przemyśle motoryzacyjnym na całym świecie.

W tym samym roku Volvo pokazało również słynny model PV544, który był wyposażony w wiele innowacyjnych rozwiązań związanych z bezpieczeństwem, takich jak wzmocniony dach i systemy bezpiecznego hamowania.

Lata 70. to początek systemów wzmocnień bocznych i stref zgniotu, które absorbują energię podczas kolizji, chroniąc tym samym pasażerów.

Nieustanne dążenie do doskonałości

Przez lata Volvo nie ustawało w badaniach i rozwoju w dziedzinie bezpieczeństwa. W 1980 roku powstało pierwsze Centrum Bezpieczeństwa Volvo, gdzie inżynierowie i naukowcy pracowali nad nowymi technologiami, testami zderzeniowymi i analizami danych z wypadków.

W latach 80. Volvo już powszechnie zyskało opinię najbezpieczniejszego samochodu. Montowano już seryjnie poduszki powietrzne (od tego czasu Volvo wprowadziło – oprócz poduszki dla kierowcy – poduszki powietrzne dla pasażerów z przodu, poduszki powietrzne boczne, poduszki powietrzne kurtynowe i poduszki powietrzne dla kolan) oraz rewolucyjny system ABS (Anti-Lock Braking System) i kontroli trakcji.

Kolejną innowacją, która zmieniła motoryzację, była wprowadzona przez Volvo w 1991 roku – i opatentowana przez markę – technologia SIPS (Side Impact Protection System), czyli system ochrony bocznej przed uderzeniami. W przypadku uderzenia bocznego zadaniem tego systemu jest rozproszenie energii uderzenia na cały szkielet pojazdu. Częścią tego układu są boczne poduszki powietrzne.

W latach 90. Volvo wprowadziło również systemy kontroli trakcji i stabilizacji (TRACS i DSTC), które pomagają utrzymać kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach drogowych. Te technologie znacząco poprawiły bezpieczeństwo i stabilność jazdy.

W 1998 roku Volvo znów przypomniało, że jest liderem w dziedzinie bezpieczeństwa, wprowadzając pierwszy na świecie system WHIPS (Whiplash Protection System), chroniący kierowcę i pasażerów przed urazami kręgosłupa w przypadku uderzenia od tyłu.

W 2004 roku marka zaprezentowała kolejną niezwykle ważną innowację – system BLIS (Blind Spot Information System), który informuje kierowcę o obecności pojazdu w martwym polu widzenia. Dzięki temu systemowi kierowcy mogą lepiej reagować na sytuacje na drodze i unikać niebezpiecznych manewrów.

System monitoringu martwego pola w Volvo V40 Fot. Volvo

System informujący kierowcę o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia Volvo wprowadziło w 2004 r.  Fot. Volvo

Współczesne innowacje Volvo w dziedzinie bezpieczeństwa obejmują m.in. system automatycznego hamowania w przypadku wykrycia pieszych, rowerzystów i dużych zwierząt oraz systemy ostrzegania przed zbyt szybką jazdą i niebezpiecznymi manewrami.

Wizja przyszłości

Wizja przyszłości Volvo jest oparta na dwóch filarach: bezpieczeństwie i ochronie środowiska. W ostatnich latach Volvo postawiło sobie ambitny cel w postaci „Vision 2020”. Ideą tego programu było to, żeby od 2020 roku nikt nie zginął ani nie odniósł poważnych obrażeń w nowym samochodzie Volvo. Chociaż jest to ogromne wyzwanie, zaawansowane technologie autonomicznej jazdy i ciągłe innowacje w dziedzinie bezpieczeństwa czynią ten cel coraz bardziej realnym.

Obecnie Volvo koncentruje się także na innowacjach w dziedzinie napędu elektrycznego. Wprowadzenie modelu Volvo XC40 Recharge w 2019 roku było kamieniem milowym w rozwoju pojazdów elektrycznych marki. Volvo planuje, że do 2025 roku połowa sprzedawanych przez nich samochodów będzie miała napęd elektryczny.

Wizją przyszłości Volvo jest stworzenie całkowicie autonomicznych samochodów, które będą w stanie poruszać się bez udziału człowieka. Samochody te będą wyposażone w zaawansowane systemy sztucznej inteligencji i sensory reagujące na zmieniające się warunki drogowe i potrafiące unikać kolizji. Volvo planuje również wprowadzić kolejne nowe technologie, takie jak systemy monitorowania stanu zdrowia kierowcy. Dzięki temu samochód będzie w stanie wykryć zmęczenie lub nieuwagę kierowcy i odpowiednio zareagować, np. włączając dźwiękowe i wizualne powiadomienia, dostosowując ustawienia fotela lub sugerując zrobienie przerwy.

W dążeniu do maksymalnego bezpieczeństwa Volvo planuje również poprawić infrastrukturę drogową. Firma jest zaangażowana w projekty badawczo-rozwojowe, które mają na celu poprawę jakości dróg, optymalizację sygnalizacji świetlnej i wprowadzenie inteligentnych systemów zarządzania ruchem.

Volvo inwestuje w wiele systemów wspomagających kierowcę Fot. Volvo

Volvo inwestuje w wiele systemów wspomagających kierowcę. Wizją przyszłości jest stworzenie takiego pojazdu, który będzie w stanie poruszać się bez udziału człowieka Fot. Volvo

Podsumowanie

Historia bezpieczeństwa Volvo to opowieść o pasji, innowacji i nieustannym dążeniu do ochrony życia ludzkiego. Dzięki tej wizji i niezłomnej determinacji, szwedzka marka stała się liderem w dziedzinie bezpieczeństwa samochodowego, ustanawiając standardy, które kształtują przemysł motoryzacyjny na całym świecie.

Materiał partnera serwisu