Connect with us

Pojazdy

Jak wykryć niewłaściwie ustawioną zbieżność kół w Twoim samochodzie?

Opublikowano

-

Prawidłowe ustawienie geometrii pojazdu, w tym zbieżności kół, jest gwarantem optymalnego kontaktu z nawierzchnią, a więc bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Niekiedy kierowcy zastanawiają się, czy zbieżność kół w ich pojeździe jest ustawiona prawidłowo. Podpowiadamy, jak się o tym przekonać?
Fot. mat. reklamodawcy

Fot. mat. reklamodawcy

Czym jest zbieżność kół pojazdu i jak się ją ustawia?

Złe ustawienie zbieżności kół to jeden z najczęstszych powodów przedwczesnego zużycia opon w samochodzie. Jeżeli w Twoim pojeździe została wykryta ta nieprawidłowość, koniecznie sprawdź stan opon. Kiedy będą na nich widoczne oznaki, o których piszemy w dalszej części artykułu, koniecznie wymień je na nowe. Te znajdziesz np. w sklepie internetowym:  https://www.sklepopon.com/opony/letnie.

Zbieżność to w rzeczywistości jeden z parametrów składających się na tzw. geometrię pojazdu. Poza zbieżnością kół zalicza się do niej także kąt pochylenia kół, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy i kąt wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy koła.

Prawidłowe ustawienie zbieżności jest inne w autach przednionapędowych i tych z napędem na tylną oś. W samochodach przednionapędowych mamy do czynienia z tzw. zbieżnością dodatnią, innymi słowy z rozbieżnością kół. Ustawia się je o kilka stopni (zwykle maksymalnie o 3 stopnie) w wychyleniu do zewnątrz. Postępuje się tak ze względu na to, że gdy napęd przekazywany jest na koła przednie, niejako ciągną one całe nadwozie, pod wpływem czego koła ustawiają się ku środkowi, niwelując ustawioną rozbieżność.

W autach tylnonapędowych mamy do czynienia z odwrotną sytuacją – przednie koła są pchane, co rzutuje na ich tendencję do ustawiania się rozbieżnie. Wychylenie jest zatem w tym przypadku ustawiane ku środkowi (ujemnie). Zbieżność w samochodach z napędem na obie osie jezdne (4×4) ustawia się z reguły tak samo jak w autach przednionapędowych.

Fot. mat. reklamodawcy

Fot. mat. reklamodawcy

Jakie są objawy źle ustawionej zbieżności kół?

Pierwszym objawem, który może dać sygnał kierowcy, że zbieżność kół w jego aucie wymaga regulacji, jest ściąganie pojazdu podczas jazdy ku osi jezdni lub ku poboczu. Aby jechać prosto po równej drodze, kierowca musi wówczas cały czas kontrolować tor ruchu pojazdu za pomocą kierownicy.

Skutkiem długiej jazdy z niewłaściwą zbieżnością kół jest ponadprzeciętne, przyspieszone zużycie opon i elementów zawieszenia. Skutki złej geometrii można rozpoznać zwłaszcza na oponach, których bieżnik zużyty jest nierównomiernie. Badając cały obszar, w którym opona powinna stykać się z drogą, można znaleźć miejsca, gdzie bieżnik jest wyraźnie płytszy. Rzutuje to m.in. na komfort jazdy, a nawet poziom spalania paliwa.

Nierówny bieżnik oznacza zwiększony hałas generowany podczas jazdy i dobiegający do kabiny auta. Opony z nierównomiernie zużytym bieżnikiem charakteryzują się wysokimi oporami toczenia, które przekładają się na wyższą konsumpcję paliwa lub energii (w przypadku samochodów elektrycznych). Łatwo wpadają także w drgania, odczuwalne dla kierowcy w kabinie. Drgania mają także wpływ na niektóre elementy układu zawieszenia, które mogą zużywać się przedwcześnie.

Jak często kontrolować zbieżność kół i kiedy udać się do mechanika?

W przypadku stwierdzenia powyżej opisanych objawów należy niezwłocznie udać się do mechanika w celu wykonania kontroli prawidłowości ustawień geometrii pojazdu. Obecnie służą do tego specjalne urządzenia do geometrii 3D, wyposażone w laser, gwarantujące dokładność pomiarów.

Motoryzacyjni eksperci doradzają, by kontroli właściwej zbieżności kół dokonywać co najmniej raz do roku. Najlepszą praktyką jest sprawdzanie jej każdorazowo przy sezonowej wymianie opon. Kontroli ustawień geometrii należy dokonać także po wykonaniu napraw zawieszenia pojazdu, mogących rzutować na jej parametry, a także po dokonaniu wszelkich napraw powypadkowych.

Artykuł sponsorowany