Connect with us

Pojazdy

Koniec policyjnych alkomatów? Szwedzi testują już auta, które same badają kierowców

Szwedzi testują system, który może sprawić, że drogowe kontrole trzeźwości przejdą do lamusa. Dzięki sensorom umieszczanym w samochodach

Opublikowano

-

Szwedzi testują system, który może sprawić, że drogowe kontrole trzeźwości przejdą do lamusa. Dzięki sensorom umieszczanym w samochodach

Kontrola trzeźwości kierowców. Fot. CC0

Szwedzi chcieliby oszczędzić policjantom czasochłonnych kontroli trzeźwości kierowców na drogach. Testują sensory, które m.in. przeanalizują wydychane przez kierowcę powietrze w kabinie samochodu. Fot. CC0

Nowe technologiczne rozwiązanie, które ma pomóc w walce z pijanymi kierowcami to pomysł szwedzkiej agencji rządowej ds. transportu Trafikverket. Testowany jest we współpracy ze szwedzką policją. Badanie ma na celu sprawdzenie czy policjantów z alkomatami na drodze mogłyby zastąpić umieszczane w samochodach sensory. Wykrywałyby poziom alkoholu we krwi kierowcy, który właśnie wsiadł za kierownicę auta za pomocą zwykłego ich dotknięcia lub poprzez analizę wydychanego przez kierowcę powietrza w kabinie samochodu.
Czy taki system się sprawdzi i będzie w przyszłości częścią wyposażenia wyjeżdżających z fabryk aut? Tego dowiemy się w 2021 r., bo to wtedy Szwedzi przewidują zakończenie testów.

Alkolocki i alko-bramki

Szwecja jest jednym z krajów, który najostrzej walczy z pijanymi kierowcami . Podobnie jak w Polsce dozwolony limit poziomu alkoholu we krwi to 0,2 promila. Szwedzi jako jedni z pierwszych w UE wprowadzili w 1999 r. alkolocki w samochodach tych, którzy zostali złapani na jeździe po pijanemu. Taki alkolock nie pozwala na uruchomienie silnika jeśli wynik badania kierowcy nie jest pozytywny.
Od 2013 r. w porcie w Goeteborgu działają alko-bramki – automatyczne bramy, przy których kierowcy zjeżdżających z promów muszą poddać się kontroli trzeźwości. Jeśli wynik jest pozytywny pojawia się zielone światło i otwiera się bramka pozwalająca na wyjazd z portu.

Ze statystyk agencji ds. transportu Trafikverket wynika, że w Szwecji 25 proc. ofiar ginie w wypadkach, których przyczyną jest alkohol.

AN