Connect with us

Pojazdy

Poślizg na mokrej powierzchni? Sprawdź jak tego uniknąć

Nie tylko mróz i gołoledź, ale i jesienne deszcze mogą sprawić, że za kierownicą możesz poczuć się jakbyś jechał po lodowisku. To zjawisko to aquaplaning – może doprowadzić do utraty panowania nad samochodem i poważnego wypadku

Opublikowano

-

Nie tylko mróz i gołoledź, ale i jesienne deszcze mogą sprawić, że za kierownicą możesz poczuć się jakbyś jechał po lodowisku. To zjawisko to aquaplaning – może doprowadzić do utraty panowania nad samochodem i poważnego wypadku

aquaplaning-opony

Aquaplaning, to zjawisko, w którym między oponą a jezdnią tworzy się klin wodny. Źródło: Materiały PZPO

Zjawisko tworzenia się klinu wodnego między oponą a jezdnią, które prowadzi do ślizgania się auta w niekontrolowany sposób nazywamy aquaplaningiem. Jest ono efektem kilku czynników. Wpływ na aquaplaning ma woda gromadząca się na drodze i w koleinach. Ryzyko wystąpienia tego zjawiska i utraty przyczepności wzrasta wraz z prędkością pojazdu – nie istnieje jednak uniwersalna granica, która przesądza o wpadnięciu w poślizg. Ryzykujemy także wtedy, kiedy jeździmy na zużytych lub słabej jakości oponach.

Jedź wolniej, sprawdź ciśnienie w kołach

Jak ograniczyć prawdopodobieństwo aquaplaningu? Po pierwsze dostosować swoją prędkość do warunkach panujących na drodze. Po drugie zadbać o opony – z odpowiednim bieżnikiem i z właściwym ciśnieniem. – Im szybciej samochód jedzie po mokrej nawierzchni, tym mocniej powierzchnia opony uderza w znajdującą się na drodze wodę. Efekt ten powoduje wzrost ciśnienia hydrostatycznego wody, ponieważ nie jest ona w stanie dostatecznie szybko rozpłynąć się na boki. Zjawisko aquaplaningu występuje, gdy wartość tego ciśnienia jest wyższa od nacisku pojazdu na drogę – samochód nie może odepchnąć cieczy, a woda zaczyna unosić go nad jezdnią – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Polscy kierowcy niestety rzadko kontrolują poziom ciśnienia w kołach swoich aut. z danych panelu użytkowników samochodów Moto Data 2017 wynika, że aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko sprawdza wartość ciśnienia w kołach.  Zazwyczaj raz na pół roku przy sezonowej wymianie opon. PZPO apeluje by kontrolować ciśnienie w oponach raz w miesiącu lub nawet częściej, bo ze spadkiem temperatur otoczenia spada też ciśnienie w oponie.

aquaplaning-infografika-2

Zapobiec aquaplaningowi może także używanie jesienią i zimą opon zimowych lub całorocznych z homologacją zimową. Takie ogumienie – dzięki budowie ze specjalnej, miękkiej mieszanki gumy – zachowa swoje właściwości jezdne, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Zimówki charakteryzują się gęstymi rowkami i specjalnymi nacięciami, które pomagają w odprowadzaniu wody, śniegu oraz błota.

Ślizgasz się? Nie kręć gwałtownie kierownicą

Co jeśli już dosięgnie cię aquaplaning? Po pierwsze – noga z gazu! Nie należy wykonywać również żadnych gwałtownych ruchów kierownicą. To właśnie nieodpowiednie reakcje kierowców są częstą przyczyną wypadków – zachowaj ostrożność i spokój, mocno trzymaj kierownicę, a jednocześnie pozwól samochodowi zmniejszyć jego prędkość, dzięki czemu opony przestaną unosić się na poduszce z cieczy.

– W trakcie deszczu i na drodze, gdzie są kałuże, warto zwolnić nawet do prędkości niższej niż dopuszczają znaki oraz zachować większe odległości od pojazdów – droga hamowania w takich warunkach znacznie się wydłuża – dodaje Piotr Sarnecki.

AN