System wykorzystujący kamerę i radaru będzie zapobiegał wypadaniu pojazdów z drogi. Takie cacko opracowuje Volvo. Ma być dostępne w samochodach od 2015 r.

Jednym z nowatorskich rozwiązań, które trafią do produkcji wraz z nowym modelem XC90, będzie system zapobiegający wypadaniu pojazdu z drogi. Firma Volvo zaprezentowała go w Goeteborgu. Jak to zadziała?
Dzięki kamerze i radarowi elektroniczny system będzie stale monitorował położenie samochodu względem krawędzi jezdni. Rozpoznawał będzie bariery drogowe, oznakowanie poziome na krawędzi jezdni, a nawet linię pobocza, która nie jest wyraźnie oznaczona. Gdy system wykryje, że samochód zjeżdża z drogi, skoryguje jazdy. Korekta odbywa się w sposób zdecydowany, ale jednak na tyle wyważony, by samochód nie wpadł w poślizg. Układ zadziała w zakresie prędkości 70-200 km/h.
Konstruktorzy Volvo podkreślają, że montowanie tak skomplikowanych systemów bezpieczeństwa umożliwi zastosowanie nowej płyty podwoziowej – SPA. Będzie ona miała zupełnie nową architekturę układów elektronicznych. Płyta SPA, która po raz pierwszy zostanie zastosowana w modeli XC90, ma przybliżyć Volvo do osiągnięcia celu zaplanowanego na 2020 r. Od tego roku poziom bezpieczeństwa samochodów marki Volvo ma być tak duży, że ludzie nie będą w nich ginęli.
Połowa ofiar ginie przez wypadnięcie pojazdu z drogi
Około połowy śmiertelnych wypadków w Szwecji i Stanach Zjednoczonych są wynikiem wypadnięcia pojazdu z drogi. To wypadki, w których nie dochodzi do zderzenia pojazdów, lecz w których kierowca zasłabł, zasnął za kierownicą lub w którym zabrakło mu koncentracji. Taki scenariusz dotyczy tras, po których samochody poruszają się z prędkością powyżej 70 km/h, dlatego konsekwencje wypadnięcia z drogi są tak poważne. – Autonomiczna korekcja toru jazdy jest tak pomyślana, by pomóc kierowcy uniknąć zjechania z jezdni, ponieważ takie przypadki często kończą się tragicznie. Ponad połowa ofiar zdarzeń drogowych w Szwecji ginie w kraksach, w których bierze udział tylko jeden samochód – mówi Thomas Broberg, jeden z twórców nowego rozwiązania Volvo. – To pierwszy na świecie system który potrafi rozpoznać fizyczną krawędź drogi. To znaczy, że działa także na drogach, na których nie ma wymalowanych linii granicznych – dodaje Broberg.
Zobacz, jak zadziała nowy system
luz, źródło: Volvo