Connect with us

Pojazdy

Skąd sprowadzamy auta? Lider wciąż ten sam, ale na liście jest też Burundi czy Sri Lanka

Opublikowano

-

Ministerstwo Cyfryzacji sprawdziło w bazie CEPiK skąd w ostatniej dekadzie najchętniej sprowadzaliśmy auta czy motocykle. W czołówce są Niemcy, Francja i Belgia. Nie brakuje jednak bardziej egzotycznych kierunków

Najchętniej sprowadzamy auta z Niemiec, Francji i Belgii Fot. Flickr/Dan Zen/CC BY 2.0

Blisko 5,5 mln – tyle  pojazdów z Niemiec zostało zarejestrowanych w Polsce między styczniem 2009, a 5 lipca 2019 – wynika z danych jakie przedstawiło Ministerstwo Cyfryzacji. Niemcy to najpopularniejszy kierunek, z którego sprowadzamy samochody. W drugiej kolejności jest Francja. Sprowadziliśmy stamtąd ponad 1,2 mln samochodów. Na trzecim miejscu w zestawieniu Ministerstwa Cyfryzacji znalazła się Belgia (751, 5 tys. aut ), na czwartym Holandia (599 tys.), a na piątym Włochy (594 tys.).

Na dalszych miejscach znalazła się Austria, Dania, Wielka Brytania czy Szwajcaria. Pierwszą dziesiątkę zamykają Stany Zjednoczone. Sprowadziliśmy stamtąd 190 tys. pojazdów. Wśród niech znalazły się typowo amerykańskie marki jak Dodge, Harley Davidson, Oldsmobile, czy luksusowy, produkowany od końca XIX w. samochód Packard.

Maserati i Ferrari z Emiratów

W bazie CEPiK znalazło się 781 maszyn, które zanim trafiły do Polski były zarejestrowane w  Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Chodzi o takie marki jak Porsche, Maserati, czy Ferrari, a także pojazd Fisker Automotive.

W bazie CEPiK urzędnicy Ministerstwa Cyfryzacji znaleźli też samochody motory i inne pojazdy sprowadzane z mniej oczywistych zakątków świata. Z Rwandy przyjechał Fiat, ze Sri Lanki Kia, z Jemenu Jeep, z Nigru Volkswagen, z Mozambiku Suzuki. W ciągu ostatnich 10 lat sprowadzono ponad 300 pojazdów z Burundi. Trafiły do nas stamtąd m.in. motocykle Dniepr i Ural. W bazie znalazły się też pojazdy z Georgii Południowej i Sandwicha Południowego – brytyjskiego terytorium zamorskie na południowym Oceanie Atlantyckim. Przypłynął stamtąd Ford.

„Skąd się biorą tak egzotyczne kraje? Część pojazdów to unikaty sprowadzane przez kolekcjonerów. Takim pojazdem jest np. sprowadzony z USA wóz strażacki z lat dwudziestych ubiegłego wieku. To także samochody, motory, skutery osób, które sprowadzają się do Polski na stałe lub wiążą się z naszym krajem na dłużej” – tłumaczy Ministerstwo Cyfryzacji.

W CEPiK sprawdzisz historię pojazdu

Resort przypomina, że baza CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców jest dostępna dla każdego. Można w niej sprawdzić historię samochodu, który zamierzamy kupić. Wystarczy wejść na stronę www.historiapojazdu.gov.pl wpisać numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji. System poprosi o zalogowanie się Profilem Zaufanym, a w zakładce „Dane zagraniczne” wyświetli alert zaznaczony czerwonym wykrzyknikiem, jeśli auto zostało skradzione, zezłomowane, jest powypadkowe, uszkodzone, ma „przekręcony” licznik, służyło jako taksówka lub zostało wyłączone z ruchu.

Jeśli pojazdu nie ma w bazie zagranicznej system nas o tym poinformuje. Wyświetli stosowną informację. – Możliwość sprawdzenia historii pojazdu to jedna z najpopularniejszych e-usług w naszym kraju. W ubiegłym roku Polacy skorzystali z niej ponad 100 milionów razy, a tylko przez pierwszych sześć miesięcy tego roku – już ponad 68 milionów – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Skąd sprowadzaliśmy pojazdy:

1. Niemcy  5 446 174
2. Francja 1 236 131
3. Belgia 751 527
4. Holandia 599 048
5. Włochy 594 360
6. Austria 260 684
7. Dania 224 362
8. Wielka Brytania 220 628
9. Szwajcaria 219 023
10. Stany Zjednoczone 197 372
11. Szwecja 90 980
12. Czechy 45 603
13. Hiszpania 45 300
14. Luksemburg 39 264
15. Litwa 16 911
16. Słowacja 14 324
17. Kanada 12 081
18. Irlandia 12 005
19. Finlandia 11 610
20. Norwegia 10 493

Dane: Ministerstwo Cyfryzacji / CEPiK

 

AN