Connect with us

Pojazdy

Volvo tnie prędkość swoich samochodów. Od 2020 r. pojadą maksymalnie 180 km/h

Opublikowano

-

Wszystkie modele Volvo od 2020 r. będą miały ograniczoną przez producenta prędkość do 180 km/h. Szybciej pojadą tylko  modele dla policji. Czy Szwedzi po raz kolejny w historii rozpoczęli rewolucję w motoryzacji?

Od 2020 r. Waszystkie modele Volvo będą mogły przyspieszać maksymalnie do 180 km/h. Fot. CC0

Od 2020 r. wszystkie modele Volvo będą mogły przyspieszać maksymalnie do 180 km/h. Fot. CC0

Volvo stawia sobie za cel całkowite wyeliminowanie wypadków drogowych. Firma doszła do wniosku, że doskonalenie systemów wspomagających kierowcę już nie wystarczy. Trzeba ograniczyć kierującym możliwość jazdy z nadmierną prędkością. I firma robi w tym kierunku pierwszy krok. Wszystkie auta tej marki produkowane w drugiej połowie 2020 r. będą mogły maksymalnie osiągnąć 180 km/h, a nie jak do tej pory nawet 250 km/h. Ograniczenie nie będzie dotyczyło policyjnych radiowozów.

– Ograniczenie prędkości nie jest lekarstwem na wszystko, ale warto to robić nawet jeśli w ten sposób uratujemy choć jedno życie – stwierdził Håkan Samuelsson, dyrektor generalny Volvo. Dodał, że swoim krokiem chcą rozpocząć dyskusję na temat tego czy producenci aut maja prawo, a może nawet obowiązek instalowania w samochodach technologii, które zmienią zachowania kierowców.

Automatyczne ograniczenie prędkości w UE?

Volvo swoją deklaracją wpisuje się w ogólniejszy trend w UE. Przed dwoma tygodniami w brd24.pl informowaliśmy o tym, że Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego przegłosowała nowe standardy bezpieczeństwa dla samochodów na europejskich drogach. Zakładają one m.in., że w nowych autach obowiązkowo będzie montowany system ISA (Intelligent Speed Assistance), czyli automatyczne ograniczniki prędkości. System ten za pomocą GPS ustala jaka prędkość obowiązuje na drodze po której się poruszamy i wyświetli nam dozwoloną prędkość. Gdy ją przekroczymy da nam ostrzeżenie. Jeśli i to nie poskutkuje – nie zdejmiemy nogi z gazu, nie przyhamujemy – samochód sam się tym zajmie.

Nowe standardy bezpieczeństwa po tym jak przegłosowała je komisja w PE teraz będą negocjowane z Komisją Europejską i państwami członkowskimi. Wiążące decyzje mogą zapaść jeszcze przed wyborami do Parlamentu Europejskiego przewidzianymi na maj.

Prędkość wciąż w czołówce przyczyn wypadków

Firma Volvo informując o zmianach dotyczących ograniczenia prędkości w swoich samochodach zwróciła uwagę, że wciąż najsłabszym ogniwem jest kierowca, a nadmierna prędkość jest jedną z głównych przyczyn wypadków. Z danych Komendy Głównej Policji za 2017 r. wynika, że niedostosowanie prędkości do warunków jazdy było drugą najczęstszą przyczyną wypadków spowodowanych przez kierujących na polskich drogach. Do 24,1 proc. wypadków doszło właśnie z tego powodu. Nadmierna prędkość jest też pierwszą przyczyną wypadków na polskich autostradach. Z tego powodu na drogach tych zginęło w 2017 r. 16 osób.

Nadmierna prędkość to problem nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), która optuje za instalowaniem systemu ISA w nowych samochodach zwraca uwagę, że w europejskich miastach gdzie dochodzi do 37 proc. wypadków śmiertelnych między 35 a 75 proc. kierowców jedzie z nadmierną prędkością. Na drogach lokalnych UE gdzie dochodzi do 55 proc. wypadków ofiarami śmiertelnymi prędkość przekracza od 9 do 63 proc. aut, na autostradach (8 proc. wypadków śmiertelnych) między 23 a 59 proc.

AN