Connect with us

Badania

8 proc. kierowców gra w gry na smartfonach podczas jazdy

Opublikowano

-

Ponad 8 proc. kierowców w Holandii przyznaje się do grania w gry na smartfonach. Ale problem jest głębszy – robią to też w ruchu rowerowym piesi i rowerzyści

Smartfon, gra Fot. CC0

Blisko 70 proc. pieszych, rowerzystów i kierowców przyznaje się do używania telefonów w ruchu drogowym Fot. CC0

Jak wynika z badań  Foundation for Scientific Research on Road Safety zamówionych przez firmę ubezpieczeniową Interpolis – aż 68,7 proc. pieszych, rowerzystów i kierowców przyznawało się w 2019 r. do używania telefonów podczas uczestniczenia w ruchu drogowym. Dwa lata wcześniej poziom używania telefonów był podobny (66,1 proc.), ale zmieniła się struktura używania telefonów.

Ludzie mniej używają telefonów do rozmów i wysyłania wiadomości – zwłaszcza dorośli rowerzyści, od kiedy w Holandii zakazano tego jasno w prawie cyklistom (od lipca 2019 r.). Telefony wykorzystywane są teraz głównie do nawigowania, puszczania muzyki i… grania w gry. Niestety aż 8,2 proc. kierowców przyznaje się do regularnego grania w gry na smartfonach podczas prowadzenia pojazdów.

Pomimo tak szerokiego wykorzystywania telefonów przez ludzi będących w ruchu drogowym, zaledwie dwóch z ponad 4 tys. respondentów przyznało, że otrzymało mandat. Dlatego autorów badania nie zdziwiło to, że 56,9 proc. kierowców i 65,6 proc. dorosłych rowerzystów prawdopodobieństwo otrzymania kary za takie zachowanie na drodze uważa za niskie.

Najczęściej z telefonów korzystają młodzi dorośli. Badacze przyczyn tego upatrują m.in. w presji społecznej związanej z byciem online. Nie bagatelny wpływ ma też rola rodziców – im rodzice częściej korzystają z telefonów w ruchu ulicznym, tym większa szansa, że ich dzieci jako dorosłe będą częściej też podejmować to ryzyko.

Ludzie korzystający z telefonów w ruchu drogowym są przekonani – błędnie – że stanowi to niewielkie ryzyko. Są przekonani o własnej zdolności do „bezpiecznego” korzystania z telefony komórkowego w takiej sytuacji.

ai

Źródło: Interpolis Barometer 2019