Connect with us

Badania

Czy zakaz używania telefonu za kółkiem działa? Zmniejsza liczbę rannych nawet o 7 proc.

Opublikowano

-

Amerykańska badaczka zestawiła liczbę hospitalizowanych osób w wyniku wypadków drogowych z przepisami, jakie poszczególne stany wprowadziły odnośnie do klikania w telefon w czasie prowadzenia samochodu. Tam, gdzie wprowadzono restrykcje, do szpitali trafiało mniej rannych w wypadkach

W 2015 r. 10 proc. ofiar śmiertelnych na amerykańskich drogach zginęło z powodu nieuwagi na drodze sprawcy wypadku. Fot. CC0

Badaczka Texas A&M School of Public Health – Alva O. Ferdinand badała, czy wprowadzane w USA zakazy używania telefonu podczas jazdy maiły realny wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Wraz ze swoim zespołem zebrała dane na temat hospitalizacji osób, które zostały ranne w wypadkach drogowych. Informacje medyczne dotyczyły 19 stanów, pochodziły z lat 2003-2010.

Im surowsze przepisy, tym mniej poszkodowanych

Dane te badacze porównali z wprowadzanymi w poszczególnych stanach zakazami dotyczącymi korzystania z telefonu podczas prowadzenia pojazdu. A te różniły się między sobą. W części stanów policja mogła zatrzymywać kierowców widząc, że korzystają z telefonu. W innych musiała mieć jeszcze inny powód by zatrzymać kierowcę, bo samo korzystanie z telefonu nie było wystarczającą podstawą. W niektórych zabroniono rozmowy przez telefon trzymany w dłoni, w innych zabronione było tylko wysyłanie wiadomości w czasie jazdy. I choć badacze zwrócili uwagę na różnice w zbieraniu danych medycznych w poszczególnych stanach, to nie mieli wątpliwości, że tam gdzie wprowadzono najbardziej rygorystyczne zakazy używania telefonu podczas jazdy zmniejszyła się liczba osób, które trafiały do szpitali w wyniku obrażeń odniesionych w wypadkach drogowych.

Tam gdzie wprowadzono restrykcje w korzystaniu z telefonu podczas jazdy  liczba hospitalizowanych z powodu wypadków drogowych we wszystkich grupach wiekowych spadła o 7 proc. W przypadku kierowców w wieku 22-60 lat liczba przyjętych w szpitalach w wyniku wypadków spadła o 9 proc.
Zakaz korzystania z telefonu podczas jazdy szczególnie wpłynął na zmniejszenie się rannych w grupie najmłodszych (między 15 a 21 rokiem życia).

Śmiertelnie niebezpieczne roztargnienie

Wyniki analiz badaczy z Texas A&M School of Public Health przekonały rządzących stanem Texas do wprowadzenia zakazu korzystania z telefonu w czasie jazdy. Texas był jednym z ostatnich stanów, które zdecydowały się na wprowadzenie takich przepisów. Władze przekonały szacunki naukowców, wedle których na drogach zginie w ciągu roku 90 osób mniej.

W 2015 r. 48 tys. Amerykanów brało udział w wypadku, w którym były ofiary śmiertelne. 7 proc. kierowców w momencie wypadku miało rozproszoną uwagę. Szacuje się, że 10 proc. ofiar śmiertelnych na amerykańskich drogach zginęło z w wypadku, do którego doprowadziła nieuwaga na drodze.

AN