Connect with us

Badania

Dlaczego w 2018 r. zginęło więcej osób w wypadkach? Duży wzrost liczby zabitych rowerzystów

Opublikowano

-

Pod względem ludzi zabitych w wypadkach ubiegły rok okazał się gorszy od poprzedniego. Portal brd24.pl sprawdził, że odpowiada za to głównie znaczny wzrost ofiar śmiertelnych wśród rowerzystów. Zginęło też więcej motocyklistów i motorowerzystów

Śmiertelne potrącenie rowerzysty niedaleko miejscowości Prabuty. Fot. Policja

Śmiertelne potrącenie rowerzysty niedaleko miejscowości Prabuty – w listopadzie 2018 r.. Fot. Policja

Komenda Główna Policji dopiero niedawno upubliczniła raport o wypadkach drogowych w 2018 r. Według tych danych na drogach wydarzyło się o 1086 mniej wypadków niż w roku 2017, było też mniej rannych i ciężko rannych. Za to zwiększyła się liczba ofiar śmiertelnych wypadków – o 31.

Postanowiliśmy sprawdzić, skąd ten wzrost. I zajrzeliśmy głębiej w strukturę ofiar wypadków. Analiza (Tabela 1) ujawnia, że w ubiegłym roku zginęło więcej kierujących pojazdami (o 100 osób), a zmniejszyła się liczba zabitych pieszych – o 70 ofiar (Trzeci rok z rzędu rosła jednak liczba zabitych na przejściach dla pieszych – czytaj oddzielną analizę).
Wśród kierujących pojazdami przybyło też ciężko rannych, a zmniejszyła się liczba ciężko rannych w wypadkach pieszych i pasażerów.

Tabela 1: Ofiary wypadków – bilans 2018/2017

Takie zestawienie nie pokazuje jeszcze, jacy kierowcy zginęli znacznie powiększając w ubiegłym roku pulę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – oraz, którzy z nich powiększyli ogólną liczbę ciężko rannych w wypadkach o 291 osób. Aby to wyjaśnić, trzeba zerknąć na jeszcze bardziej szczegółowe dane KGP. Te zgromadziliśmy w poniższej Tabeli 2.

Tabela 2: Ofiary wypadków w grupie: „Kierujący” – bilans 2018/2017

Z powyższych danych widać wyraźnie, że rok 2018 okazał się niebezpieczniejszym – pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków – głównie dlatego, że zginęło aż o 104 więcej kierowców jednośladów, gdy w tym samym czasie zginęła porównywalna liczba kierowców samochodów osobowych co w 2017 r. (zaledwie 4 ofiary mniej w 2018 r.).

Wśród kierowców jednośladów w ubiegłym roku najbardziej wzrosła liczba ofiar śmiertelnych rowerzystów – o 66. Liczba ofiar wśród motorowerzystów zwiekszyła się w stosunku do roku 2017 o 22 osoby, a liczba motocyklistów – o osiem osób.

Podsumowując:
1. Z danych Komendy Głównej Policji  wynika, że najwięcej ofiar śmiertelnych przybyło wśród rowerzystów (+66), a ciężko rannych – wśród rowerzystów i motocyklistów: łącznie +459;

2. Liczba lekko rannych wśród rowerzystów i motocyklistów wzrosła łącznie o 389 osób;

3. Łączna liczba rannych wśród rowerzystów i motocyklistów wzrosła o 848 osób;

4. Łączna liczba ofiar śmiertelnych wśród kierujących jednośladami wzrosła o 96 osób;

Uprawnionym jest więc wniosek, że w 2018 roku znacznie pogorszyło się bezpieczeństwo kierowców jednośladów. Osoby odpowiedzialne za politykę BRD w Polsce powinny spróbować wyjaśnić, skąd wziął się ten wzrost.

Wiesław Migdałek