Connect with us

Badania

Granie w strzelanki pomaga lepiej widzieć za kółkiem

Granie w strzelanki na komputerze poprawia zdolność do widzenia różnych odcieni szarości – dowiodły badania University of Rochester. Dzięki temu np. kierowcy mogą lepiej jeździć we mgle czy nocą

Opublikowano

-

Granie w strzelanki na komputerze poprawia zdolność do widzenia różnych odcieni szarości – dowiodły badania University of Rochester. Dzięki temu np. kierowcy mogą lepiej jeździć we mgle czy nocą

Screen z gry Call of Duty 2 Źródło: Wikia

Amerykańscy badacze testowali ochotników m.in. graniem w Call of Duty 2. Źrodło: Wiki

Do tej pory skłonni byliśmy uważać, że intensywne granie w gry komputerowe raczej szkodliwie wpływa na nasz wzrok. Okazuje się jednak, że nie zawsze. Intensywny trening ze specyficznym rodzajem gier poprawia wzrok. Dowiodły tego badania Renjie Li z amerykańskiego University of Rochester. Naukowiec odkrył, że granie w strzelanki typu Unreal czy Call of Duty, poprawia zdolność do dostrzegania różnic w subtelnych odcieniach szarości. A dokładniej poprawie funkcję czułości kontrastu w oku. Jej większa sprawność pozwala  lepiej dostrzegać przedmioty, które słabo wyróżniają się na tle całości. Czyli np. lepiej widzieć podczas prowadzenia samochodu we mgle czy nocą.
Niestety wraz z wiekiem ta funkcja się pogarsza. Optycy zwykle próbują pomóc proponując okulary, soczewki lub operacje laserowe.

Grupa badaczy pod kierunkiem Li udowodniła, że rozwiązaniem może być też granie w gry komputerowe. Pomaga poprawić widzenie odcieni szarości i efekt ten utrzymuje się miesiącami, a nawet przez lata.

50 godzin strzelania na monitorze

Renjie Li najpierw przetestował oczy 10 graczy, którzy lubili gry akcji. Do badania wykorzystał tzw. łatki Gabora. To kwadrat zapełniony naprzemiennie jasnymi i ciemnymi pasmami umieszczonymi na szarym tle. Im mniejsza szerokość pasm, które badany potrafi odróżnić, tym lepsze jest jego widzenie kontrastów szarości.
Li odkrył, że grający w gry akcji dysponowali większą czułością kontrastu widzenia niż 10 innych studentów, którzy nie grają w gry komputerowe czy gry wideo.

Naukowiec postanowił to potwierdzić i przeprowadził mały eksperyment. Zwerbował 13 osób, które nie grały w gry. Zbadał ich widzenie kontrastowe szarości i polecił im grać przez 50 godzin w ciągu 9 tygodni. Sześcioro z nich spędziło godziny na zabijaniu wirtualnych przeciwników w Unreal Tournament 2004 oraz w Call of Duty 2. W tym samym czasie siedem pozostałych osób poświęciło 50 godzin na granie w The Sims 2, czyli grę, która nie wymaga umiejętności szybkiego obierania celu.
Po tym czasie Li zbadał testerów łatkami Gabora. Okazało się, że studenci grający w The Sims 2 nie zrobili żadnych postępów w teście. A grający w strzelanki osiągali wyniki lepsze aż o 43 – 58 proc.

Ponad rok poprawy

Badacz University of Rochester po jakimś czasie ponownie zaprosił graczy do swojego laboratorium i ponownie sprawdził funkcję kontrastu ich oczu. Niektórych zbadał po 5 miesiącach od treningu grania w strzelanki, innych po ponad roku. Okazało się, że poprawa widzenia cały czas się utrzymuje i funkcja kontrastu jest lepsza niż w pierwszym badaniu przed rozpoczęciem 50-godzinnego treningu przed komputerem.

tr

Zobacz raport z badania University of Rochester