Connect with us

Badania

Holendrzy dwa lata badali samochody z autopilotem. Ostrzegają: to duże ryzyko na drogach!

Opublikowano

-

Systemy wspomagające lub częściowo zastępujące kierowcę jak ADAS, w który wyposażone są m.in. samochody typu Tesla, mogą w przyszłości poprawić bezpieczeństwo na drodze. Na razie związane jest z nimi wiele zagrożeń – alarmuje Dutch Safety Board w swoim raporcie

Wnętrze samochodu Tesla. Fot Wikimedia Commons/ jurvetson (Steve Jurvetson)

Tesla jest liderem jeśli chodzi o instalowanie ADAS w samochodach. Fot. Wikimedia Commons/ jurvetson (Steve Jurvetson)

Dutch Safety Board przebadała sześć wypadków z udziałem samochodów z systemem ADAS, do których doszło na świecie. Większość  dotyczyła samochodów Tesla, bo to właśnie ten producent jest w czołówce jeśli chodzi o wykorzystywania w autach systemów wspomagających kierowcę. Badacze Dutch Safety Board przeprowadzili też wiele ankiet dotyczących ADAS, zebrali opinie ekspertów.

„To ważne, żeby zdać sobie sprawę z tego, że nowoczesne samochody wyposażone w ADAS są  nieporównywalne jeśli chodzi o warunki techniczne ze swoimi poprzednikami sprzed kilku dekad. Przejmują liczne zadania kierowcy takie jak kierowanie, hamowanie, przyspieszanie” – pisze Dutch Safety Board w swoim raporcie „Who is in control? Road safety and automation in road traffic”. „ADAS przejmuje te działania na podstawie własnych obserwacji, decyzje podejmuje w oparciu o algorytmy. Pojazdy tego typu wyposażone w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie są swego rodzaju komputerami na kołach. Ten fakt ma daleko idące konsekwencje dla kierowców, innych użytkowników dróg jak i dla infrastruktury. To fundamentalna zmiana charakteru samochodu, co jak w przypadku każdej innowacji przyczynia się nie tylko do postępu, ale także do pojawienia się nowych czynników ryzyka dla bezpieczeństwa”.

Dutch Safety Board wskazała pięć czynników ryzyka związanych z ADAS w samochodach:

–  Niedoskonałość systemu – badacze wskazują, że systemy wspomagające kierowcę wciąż wymagają prac, nie zawsze podejmują właściwe decyzje, a tymczasem producenci w komunikacji marketingowej zapewniają o tym, że samochody z takimi systemami pozwolą uniknąć jakichkolwiek wypadków

W samochodach z systemem ADAS zmienia się rola jaką pełni kierowca, jest bardziej operatorem, kontrolerem samochodu reagującym kiedy jest to konieczne niż aktywnym kierowcą. A nie może sobie pozwolić na rozluźnienie i brak koncentracji za kierownicą. Dutch Safety Board zwraca uwagę, że kierowca w samochodzie z ADAS powinien być wręcz bardziej czujny niż siedząc za kierownicą auta bez tych udogodnień. Badacze zwrócili także uwagę na problem ze zbyt dużym zaufaniem do autopilota ze strony kierowców

Interakcja między kierowcą a samochodem jest poważnym wyzwaniem, bo w samochodach z ADAS choć to człowiek jest odpowiedzialny za przebieg jazdy, to system komputerowy jest niczym drugi kierowca; by jazda była bezpieczna człowiek musi rozumieć działanie systemu i reagować w momencie kiedy autopilot przekazuje mu kierowanie. Problem z komunikacją ADAS-kierowca doprowadził do śmiertelnego wypadku w Brabancji Północnej. System działa poprawnie, kiedy drogi są czytelnie oznaczone, w przeciwnym wypadku oddaje kierownicę człowiekowi. Do takie sytuacji doszło w przypadku kierowcy w Tesli. Myślał on, że samochód prowadzi autopilot, tymczasem ten oddał  kierowanie autem człowiekowi. Kierowca nie miał jednak rąk na kierownicy i przez 9 sekund patrzył w ekran wyświetlacza. Zderzył się czołowo z Nissanem, którego kierowca zginął

Aktualizacja systemu ADAS – Dutch Safety Board zwraca uwagę, że ADAS wciąż się rozwija, a tymczasem brakuje regulacji prawnych dotyczących tego, jak producenci powinni aktualizować system zainstalowany w poruszających się już po drogach samochodach

Cyberbezpieczeństwo – kwestią otwarta są zabezpieczenia systemów w samochodzie i potencjalna możliwość zdalnego przejęcia kontroli nad samochodem; pojawiają się też pytania o prywatność kierowców, brakuje regulacji dotyczących bezpieczeństwa danych zbieranych o kierowcy przez zainstalowane w samochodach systemy

Do raport Dutch Safety Board już odniósł się Antonio Avenoso z Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC). Stwierdził, że to obowiązkowa lektura dla organów regulujących kwestie bezpieczeństwa na drodze zarówno w Unii Europejskiej jak i na świecie. – Nie wierzymy, że zagrożenia jakie stwarzają systemy takie jak Tesla Autopilot są w pełni brane pod uwagę przez unijne i globalne organy regulacyjne. Potrzebujemy znacznie szerszego nadzoru w zakresie tego jak regulowane są te systemy – powiedział Avenso.

AN