Connect with us

Badania

SUV-y coraz bezpieczniejsze. Zderzenie z pickupem to wciąż duże ryzyko

Opublikowano

-

Przed dekadą ryzyko śmierci w wyniku zderzenie z SUV-em było o 88 proc. wyższe niż przy zderzeniu z przeciętnym samochodem osobowym czy minivanem. Producenci zdecydowali się na zmianę designu. Prawdopodobieństwo śmierci w zderzeniu z SUV-em spadło do 23 proc. Wciąż dużym zagrożeniem na drodze są jednak pickupy – wynika z badań  amerykańskiego Insurance Institute for Highway Safety

Ryzyko śmierci w wypadku zderzenia z pickupem jest o 159 proc. wyższe niż przy zderzeniu z autem osobowym czy minivanem. Fot. CC0

Problem z SUV-ami – samochodami dużo wyższymi niż przeciętne auta osobowe – polegał na tym, że wysoki front w wypadku zderzenia z osobówką uderzał powyżej miejsca, w którym samochód ten pochłania energię uderzenia. W efekcie zderzenie z SUV-em było śmiertelnie niebezpieczne dla kierowców i pasażerów mniejszych aut.

W latach 1989-1992 ryzyko śmierci kierowcy w wyniku zderzenia z SUV-em było o 132 proc. wyższe niż w przypadku zderzenia z innym autem osobowym lub minivanem. W latach 2005-2008 ryzyko to było wyższe o 88 proc. W 2003 r. producenci SUV-ów zobowiązali się do poprawienia ich bezpieczeństwa. Jak wynika z badań Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) z dobrym skutkiem. W latach 2013-2016 ryzyko śmierci w wyniku zderzenia z nowym modelem tych aut (mającymi od roku do czterech lat) wyniosło 28 proc.

– Do tego wyniku przyczyniła się także poprawa bezpieczeństwa małych samochodów. Małe samochody i mini samochody miały najgorsze oceny w naszych testach zderzeniowych, ale producenci w ostatnich latach poczynili duże postępy – powiedział Joe Nolan z IIHS.

Lżejszy nie znaczy mniej bezpieczny

IIHS zwraca także uwagę, że choć zmiana designu SUV-ów sprawiła, że stały się bardziej bezpieczne dla jadących innymi typami aut, to nie straciło na tym bezpieczeństwo podróżujących SUV-ami. Roli nie odgrywa już masa auta. W latach 2013-2016 badacze nie dostrzegli żadnej znacznej różnicy między bezpieczeństwem podróżujących lżejszymi i cięższymi typami SUV-ów.

– Pokazuje to, że zmniejszenie ciężaru najcięższych pojazdów tak by zużywały mniej paliwa – na przykład poprzez zamianę stali na aluminium – może poprawić bezpieczeństwo innych użytkowników drogi bez poświęcania ochrony pasażerów – podkreślił Nolan.

Samochody typu SUV są wciąż jednak poważnie niebezpieczne dla pieszych. Po głośnym wypadku w Berlinie w Niemczech rozgorzała dyskusja, czy w ogóle ten typ pojazdów powinien mieć prawo poruszania się w centrach miast.

Bardzo niebezpieczne zderzenie z pickupem

Wciąż dużym problemem są jednak samochody typu pickup. Choć producenci także w wypadku tych aut zobowiązali się do poprawy ich bezpieczeństwa, to jak dotąd bez spektakularnych efektów. W latach 2005-2008 ryzyko śmierci kierowcy w wyniku zderzenia z pickupem było o 212 proc. wyższe niż w przypadku zderzenia z autem osobowym czy minivanem. W latach 2013-2016 ryzyko to spadło, ale wciąż jest bardzo wysokie – 159 proc.

AN