Connect with us

Badania

Szkockie fiasko. Obniżenie limitu alkoholu dla kierowców nie przyniosło żadnych korzyści na drogach

Opublikowano

-

Obniżenie limitu alkoholu dla kierowców do 0,5 promila w Szkocji nie zmniejszyło liczby wypadków na drogach – podsumowali badacze. Ostrzegają polityków przed planowaniem kolejnych obniżek, bo wniosą niewiele a związane będą z kosztami m.in. na organizacje policyjnych kontroli

Kierowca pijący alkohol w samochodzie. Fot. CC0

Od 2014 r. limit alkoholu dla kierowców w Szkocji wynosi 0,5 promila zamiast wcześniejszego 0,8 promila. Zmiana nie wpłynęła na zmniejszenie wypadków na drogach. Fot. CC0

Od czterech lat limit alkoholu dla kierowcy jest w Szkocji niższy niż w reszcie Wielkiej Brytanii. W 2014 r. obniżono go z 0,8 promila do 0,5. To i tak więcej niż w Polsce, gdzie kierowca popełnia wykroczenie, gdy ma 0,2 promila, a przestępstwo – gdy ma 0,5 promila.

Badacze University of Strathclyde postanowili sprawdzić, jak bezpieczeństwo drogowe w Szkocji zmieniło się dzięki obniżonemu limitowi. Przeanalizowali ponad 1,1 mln zdarzeń drogowych z lat 2009-2016, w których poszkodowanych zostało w sumie 1,5 mln osób, a życie straciło ponad 14 tys. ludzi. Pod uwagę brano również warunki pogodowe. Kontrolnie w porównaniu do Szkocji badano też sytuację w tych latach w Anglii i Walii, gdzie pozostał niezmieniony limit alkoholu dla kierowców na poziomie 0,8 promila.

Wnioski są przykre dla polityków, którzy wprowadzali zmianę spodziewając się zmniejszenia liczby ofiar na drogach. Porównanie 24 miesięcy przed wprowadzeniem niższego limitu i 24 miesięcy po obowiązywaniu limitu 0,5 promila pokazało, że zmiana nie wpłynęła ani na wskaźnik wypadkowości ani na wskaźnik śmiertelności wypadków.

Obniżanie prawnego limitu alkoholu nie wpłynęło nie tylko na ogólny wskaźnik wypadków w Szkocji, ale nie udało się też dostrzec żadnej istotnej statystycznie poprawy w okresach, gdy kierowcy jeżdżący pod wpływem powodują największe zagrożenie – wskaźniki wypadków w nocy i w weekendy nie uległy zmianie po 2014 r.

Wnioski? Badacze z University of Strathclyde podkreślają, że nie podważają istoty wcześniejszych obniżek limitu alkoholu dla kierowców, ale ich zdaniem dalsze obniżki będą wywierały jedynie marginalny wpływ na poprawę sytuacji na drogach. Naukowcy uważają, że politycy odpowiedzialni za bezpieczeństwo transportu, jeśli będą planować dalsze obniżanie limitu alkoholu dla kierowców muszą brać pod uwagę, że w niewielkim stopniu wpłynie to na zmniejszenie liczby wypadków a pociągnie za sobą koszty m.in. policyjnych kontroli alkomatami.

ai

Źródło: „Drink, death and driving: do BAC limit reductions improve road safety?”, Benjamin Cooper, Markus Gehrsitz, Stuart Mcintyre, Department of Economics University of Strathclyde, Glasgow, 13 września 2108 r.