Connect with us

Rozmaitości

Koleinomierz – co warto wiedzieć o tym sprzęcie?

Opublikowano

-

Koleinomierz – jak łatwo domyślić się po samej nazwie tego urządzenia – służy do mierzenia kolein. Czy jednak jest to wyjaśnienie wystarczające? Dla wszystkich, którzy uważają, ze nie do końca, powstał poniższy artykuł, w którym znajdziesz kilka informacji na temat tego sprzętu, a także odnośnie jego zastosowania
Fot. mat. reklamodawcy

Fot. mat. reklamodawcy

Do czego służy koleinomierz?

Urządzenie nazywane koleinomierzem, bądź – z angielskiego – wheel trackerem, to sprzęt, za pomocą którego można zbadać odkształcenia wysokotemperaturowe, które mogą się pojawiać na drogach lub innego rodzaju podłożu. Pod tą skomplikowaną nazwą uszkodzenia powierzchni kryją się właśnie koleiny.

Przyczyną powstawania tego rodzaju defektów jest rzecz jasna regularne obciążanie nawierzchni, najczęściej w wyniku regularnych przejazdów po niej samochodów – w przypadkach niektórych tras z nadwyżką liczbową pojazdów ciężarowych. Ale nie tylko. Czasami problemem może być na przykład obecność ciężkich maszyn budowlanych operujących w pobliżu jakiegoś obszaru. Wszystko to może wpływać zarówno na samą nawierzchnię drogi, jak i na znajdujące się niżej warstwy nośne. A to z kolei ma odbicie w poziomie komfortu (a bywa, że również bezpieczeństwa) przejazdu po takiej drodze. Z tego właśnie względu co jakiś czas jest konieczne dokonanie remontów, a koleinomierz pomaga określić stan bieżący.

Koleinomierz – mały lub duży

W użyciu są różne rodzaje koleinomierzy, dostosowane do różnych rodzajów nawierzchni i odpowiadające konkretnym normom. Mowa tu o badaniu zgodnie ze standardami normy PN-EN 12697-22, co wynika z kolei z norm dotyczących nawierzchni wykonywanych z mieszanki mastyksowo-grysowej (SMA) oraz nawierzchni z betonu asfaltowego.

Pasujące do tych wymagań koleinomierze są dość łatwe w odnalezieniu i można je podzielić na kilka kategorii, w zależności od ich gabarytów. Mowa tu o wariantach bardzo dużych, dużych oraz małych, przy czym z pomocą tych ostatnich badanie wykonuje się w powietrzu.

Koleinomierz duży początkowo był stosowany we Francji, choć obecnie dość mocno rozpowszechnił się i w innych regionach, a badanie z jego użyciem przeprowadzane jest zazwyczaj w temperaturze około 60 stopni Celsjusza. W czasie badania wykorzystywane jest również koło wyposażone w oponę o konkretnych parametrach, związanych z ciśnieniem powietrza w jej wnętrzu oraz z naciskiem na nią. Cała operacja oczywiście nie ogranicza się do jednorazowego nacisku, a do ich serii, w wyniku czego można uzyskać wiedzę na temat wytrzymałości badanej próbki nawierzchni.

Jeśli chodzi o koleinomierz mały, to ten sprzęt dla odmiany ma swoje korzenie w Wielkiej Brytanii (jak wiadomo Francuzi i Brytyjczycy uwielbiają tworzyć odmienne rozwiązania). W jego przypadku stosuje się koło obciążeniowe o konkretnych parametrach, a badanie z jego pomocą i w odpowiedniej temperaturze trwa co najmniej cztery godziny.

Warto dodać, że nowoczesne koleinomierze często są konstruowane w taki sposób, aby zapewniały dodatkowe funkcjonalności, w tym w sterowanie komputerowe z możliwością analizowania uzyskiwanych wyników. Co więcej, część z nich posiada możliwość równoczesnego analizowania dwóch próbek (mowa to o koleinomierzach dwumiejscowych), co pozwala weryfikować w tym samym czasie dane dla dwóch obszarów nawierzchni (na przykład, gdy mamy podejrzenie, że część drogi jest mocniej narażona na czynniki zewnętrzne).

Skąd próbki do koleinomierza?

To dość dobre pytanie, a odpowiedzi na nie są dwie. Jedną z możliwości jest pozyskanie ich bezpośrednio z samej nawierzchni, po prostu poprzez wycięcie jej fragmentu specjalnie do celu jego zbadania. Druga opcja jest mniej inwazyjna, ponieważ bazuje na możliwości wytworzenia odpowiedniego materiału w laboratorium.

Artykuł sponsorowany