Connect with us

Infrastruktura

„Kiss and ride” przed szkołą. Pod Warszawą pokazali, jak infrastrukturą zadbać o dzieci i rodziców

Opublikowano

-

W podwarszawskim Józefosławiu przebudowano niebezpieczne ulice wokół szkoły. Pojawiło się wyniesione skrzyżowanie z mini rondem, parking „Kiss and ride” i ścieżki rowerowe. Zrobiło się bezpieczniej, a korki zniknęły

Z lewej – tak przed przebudową wyglądało skrzyżowanie wokół szkoły. Na środku tkwił budynek, przejścia dla pieszych musieli pilnować strażnicy gminni. Z prawej – projekt, który udało się wykonać.

Józefosław w gminie Piaseczno. Przedmieścia Warszawy, na których osiedla się wielu młodych ludzi mających dzieci. Ogromna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka, do której chodzi dziś ok. tysiąc uczniów. A przy szkole długa prosta ulica zakończona przejściem dla pieszych. Bez żadnego progu zwalniającego, choć na innych ulicach tej miejscowości jest ich wiele. A na końcu małe skrzyżowanie, które w godzinach porannych szczytów stwarza komunikacyjny problem – utykają tam rodzice, którzy rano odwożą dzieci do placówki. Jeszcze inni próbują wyjechać tam z bramy pobliskiego parkingu.

Tak było do tej pory przez wiele lat. Ale od tego września korki na ulicach wokół szkoły zniknęły. Nie ma też strażnika miejskiego, który musiał wstrzymywać rodziców za kółkiem, by dzieci mogły bezpiecznie przejść przez przejście dla pieszych. Bo po latach przebudowano system ulic wokół szkoły. Dzieci są bezpieczniejsze, a rodzice nie tkwią w korkach.

Pocałuj i jedź

Plany przebudowy skrzyżowania, na którego środku tkwił jeszcze budynek, przygotowywano od siedmiu lat. – Pomysł przebudowy terenu wokół szkoły powstał jeszcze za poprzedniej dyrektor szkoły, ja wszedłem w temat już otwarty – opowiada Andrzej Sochocki, dyrektor SP im. Janusza Korczaka w Józefosławiu. – Odbywały się konsultacje, w których uczestniczyła m.in. Rada Rodziców i można powiedzieć, że to, co dziś mamy, jest pewną wypadkową tych konsultacji. Na pewno ta przebudowa poprawiła bezpieczeństwo i jednocześnie usprawniła komunikację – podkreśla.

Wśród postulatów rodziców, które pojawiały się podczas omawiania koncepcji przebudowy, był m.in. taki, by pozostawić możliwość parkowania skośnego przy jednej z przylegających do szkoły ulic (choć przy szkole działają też dwa duże parkingi). Finalnie zamiast parkujących na stałe kilku samochodów, jest miejsce dla rodziców, którzy podwożą lub odbierają dzieci. I miejsce to zawsze jest dostępne. Bo gmina wyznaczyła parking z zasadą znaną m.in. z lotnisk czy dworców komunikacji. „Kiss and ride” – to miejsce, gdzie kierowcy mogą zajechać, wysadzić pasażera i płynnie ruszyć w dalszą drogę.

Parking "Kiss and ride" przed szkołą w Józefosławiu pozwala rodzicom łatwo podwieźć dzieci po drodze do swojej pracy. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Parking „Kiss and ride” przed szkołą w Józefosławiu pozwala rodzicom łatwo podwieźć dzieci po drodze do swojej pracy. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

– Przy szkole w Józefosławiu, w ramach zakończonej inwestycji i nowej organizacji ruchu, wprowadziliśmy pierwszą, nowatorską w naszej gminie strefę krótkiego postoju wzorowaną na rozwiązaniach stosowanych przy terminalach lotniczych, dworcach, a ostatnio właśnie szkołach czy innych obiektach publicznych – mówi Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno Daniel Putkiewicz – Będziemy obserwować jak strefa funkcjonuje i starać się wprowadzić podobne rozwiązania przy innych piaseczyńskich szkołach – dodaje burmistrz.

Jak to się sprawdza? Z naszych obserwacji wynika, że część kierowców jeszcze nie do końca wie, jak z takiego parkingu skorzystać. Niektórzy zjeżdżają na niego „pod prąd”, choć podwójna linia ciągła nie pozwala im na taki manewr. Zdarzają się też np. dostawcy, którzy próbują zostawić tam auto na dłużej. Nad nimi czuwa patrol straży gminnej.

– Parking „Kiss and ride” to na pewno rozwiązanie, którego idea jest dobra. Jednak w naszych polskich warunkach wymaga to jeszcze budowania pewnej świadomości, by ludzie nie zostawiali tam samochodów na dłużej – przyznaje dyrektor Sochocki. – Zresztą do tej pory taki parking „Kiss and ride” wytworzył się trochę w niepisany sposób na na parkingu na terenie szkoły, gdzie kierowcy mogli wjechać jedną stroną a wyjechać drugą.

Przy szkole w Józefosławiu powstały ścieżki i przejazdy rowerowe. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Przy szkole w Józefosławiu powstały ścieżki i przejazdy rowerowe. Gmina zachęca rodziców, by dzieci do placówki przychodziły piechotą lub dojeżdżały rowerami Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Mini rondo, kostka i ścieżki rowerowe

Ruch przy szkole został skameralizowany przez budowę mini ronda. Całość skrzyżowania została jednocześnie wyniesiona i zbudowana z kostki betonowej. Na tak wyniesionym skrzyżowaniu umiejscowiono przejścia dla pieszych – dzięki czemu kierowcy muszą zwalniać przed wjechaniem na pasy. W dodatku jedno z najtrudniejszych przejść – to, na którym do tej pory o dzieci codziennie musiał dbać strażnik gminny – podzielono na dwa przejścia z umieszczonym w środku azylem.

Skrzyżowanie przy szkole zostało zmienione na mini rondo. To jest wyniesione przed przejściami i zrobione z innej nawierzchni - kostki betonowej. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Skrzyżowanie przy szkole zostało zmienione na mini rondo. To jest wyniesione przed przejściami i zrobione z innej nawierzchni – kostki betonowej. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Kierowcom jeździ się tamtędy lepiej i jest im łatwiej zauważyć dzieci, które przechodzą przez jezdnię. Jednocześnie dzięki takiej przebudowie ludzie odwożący dzieci do szkoły – ale i pozostali kierowcy jadący przez miejscowość – przestali utykać w korkach.

– Z natury nie lubimy zmian, boimy się nowych rzeczy, ale ta zmiana została dobrze przyjęta przez rodziców – mówi dyrektor szkoły Andrzej Sochocki. – Zasadność tej zmiany została zweryfikowana tym, że w godzinach szczytowych komunikacja wokół szkoły wygląda inaczej – jest lepiej i bezpieczniej. I nawet osoby przeciwne tej przebudowie, czy mające jakieś wątpliwości, gdy widzą, że rano korki są dużo mniejsze, nie mają argumentów do dalszej dyskusji.

Przy nowym mini rondzie wyznaczono też bypass prowadzący przy przystanku autobusowym. Dzięki temu dzieci bezpieczniej wsiadają i opuszczają pojazd, a autobus nie tamuje ruchu Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Przy nowym mini rondzie wyznaczono też bypass prowadzący przy przystanku autobusowym. Dzięki temu dzieci bezpieczniej wsiadają i opuszczają pojazd, a autobus nie tamuje ruchu Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Gmina w specjalnej ulotce zachęca rodziców do tego, by dzieci chodziły do szkoły piechotą lub by wybrały dojazdy rowerem. Rodzicom, którzy decydują się na podwiezienie malucha autem, radzi parkować na ulicach oddalonych od budynku szkoły.

 

Zmiana organizacji ruchu wokół szkoły była elementem dużej gminnej inwestycji (rozbudowy ul. Spacerowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Julianowską i ul. Kameralną do skrzyżowania z ulicą Działkową w Józefosławiu oraz budowy ulicy 3KDD na odcinku od ul. Spacerowej do ulicy Wilanowskiej wraz z budową i przebudową infrastruktury technicznej). Przebudowa infrastruktury zajęła gminie rok – trwała od lipca 2018 r. do sierpnia 2019 r.

Łukasz Zboralski