Connect with us

Pojazdy

Czy warto wymienić swoje żarówki H1 na LED?

Opublikowano

-

LEDy, wynalezione w zeszłym stuleciu, zrewolucjonizowały oświetlenie. Ze względu na swoje unikalne cechy przyniosły przeskok niemal porównywalny z zastąpieniem świec żarówkami. LEDy są już w lampkach domowych, jak również w laserach naukowych. Nadchodzi czas na LEDowe żarówki H1 w Twoim samochodzie. Czy warto się na nie zdecydować?

Fot. mat. reklamodawcy

Co sprawia, że chcesz mieć żarówki H1 w technologii LED?

Niewątpliwie Twoja obecność tutaj wskazuje, że jesteś zaintrygowany – albo chcesz wykorzystać technologię LED w swoim pojeździe już teraz albo jeszcze nie dowierzasz, że możliwy jest aż taki przeskok. Co oferują żarówki H1 LED dla Twoich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych, czego nie dostaniesz od ksenonów ani halogenów?

Niezrównana jasność

Żarówki H1 wykonane w technologii LED dają kilka do kilkunastu razy większy strumień świetlny niż typowe odpowiedniki pozostałych typów. Wyobraź sobie na ile może zwiększyć to bezpieczeństwo jazdy, szczególnie w terenie zalesionym, gdzie w każdej chwili przed maskę wyskoczyć może dzikie zwierzę.

Czas życia

Różnica i tutaj jest znacząca i znów wypada na korzyść LED: łatwo policzyć, że stosunek przeciętnej długości ich życia oraz życia halogenów to nawet kilkadziesiąt lat. Wyobraź sobie, że zamiast wymieniać żarówkę co rok czy dwa, nie wymieniasz jej wcale. Twój samochód może nie dożyć wypalenia się żarówki H1 LED.

Czas włączania

LEDowe żarówki H1 potrzebują wielokrotnie mniej czasu na włączenie, niż rozgrzewające się tradycyjne źródła światła. Philips pokusił się o wykonanie badań wpływu tego parametru na bezpieczeństwo jazdy – okazało się, że droga hamowania od prędkości 120 km/h skróciła się w tym przypadku o 6 m. Niewiele? 6 m może uratować życie.

Energooszczędność

Mimo generowania tak dużej ilości światła, żarówki LED nie są nieprzyjazne środowisku – zysk ten nie wynika bowiem ze wzrostu mocy względem halogenów lub ksenonów (przeciwnie – jest znaczący spadek!), ale z wydajniejszego wykorzystania pobieranej energii, której zdecydowanie mniejsza część wytracana jest w postaci ciepła. 

Czy LEDowe żarówki H1 są legalne?

Czy żarówki LEDowe H1 możesz mieć zainstalowane w swoich reflektorach samochodowych jeszcze dziś? Niezupełnie. Polskie prawo stoi poniekąd na przeszkodzie tej koncepcji – zabrania wstawienia żarówki H1 do lampy. Jest jednak furtka – mandat dostaniesz kiedy zamontujesz ją w lampie świateł dziennych dostosowanej do przyjęcia halogenów lub ksenonów, jednak nie wtedy, kiedy wymienisz całą lampę. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku musi to być lampa z homologacją. Nie masz ochoty na takie zabiegi? Wciąż możesz cieszyć się urokami żarówki H1 LED poza drogami publicznymi – w polach, lasach prywatnych i na torach rajdowych.

Na jakie cechy zwrócić uwagę nabywając LEDowe żarówki H1 do samochodu?

Poznałeś już korzyści, jakie płyną z zamontowania żarówki H1 w wersji LED. Jak jednak wybrać jeden konkretny model z całego zbioru? Najlepiej wybierz dobry sklep specjalizujący się w oświetleniu LED, jak choćby SklepLEDy, i porównaj dostępne produkty:

Jak jasno świecą żarówki LED H1?

Jeśli oczekujesz naprawdę mocnego światła, zdecyduj się na żarówki H1, których strumień świetlny przekracza 20 000 lm na sztukę. Wiąże się to z mocą porównywalną z tradycyjnymi odpowiednikami, jednak jasność jest wielokrotnie wyższa. Jeśli chcesz skupić się na niższej mocy, powiedzmy – 60 W, wciąż możesz dostać kilkakrotny wzrost ilości światła.

Czy żarówki LED H1 przyjazne elektronice?

Częstym problemem przy montażu żarówki H1 LED jest elektronika samochodowa – ze względu na niski pobór energii, do którego nie jest dostosowana, wyświetla błąd spalonej żarówki. Ponadto niektóre produkty LED powodują zakłócenia w działaniu CB radia oraz radia FM, a także mogą pojawić się błyski i mrugania. Wybierz model wyposażony w dekoder Canbus, EMC lub podobny, aby problemy te Cię nie dotyczyły.

Z czego są zrobione żarówki LED H1?

Wydaje się, że ma to drugorzędne znaczenie, jednak to nieprawda. Aluminiowa obudowa będzie dodatkową ochroną zarówno w kontekście mechanicznej odporności, jak i przewodzenia ciepła, jednak szczególnie dobrze się złoży, jeśli w rdzeniu znajdzie się miedź. Jej przewodność cieplna wesprze żywotność żarówki H1 oraz zapobiegnie efektowi wypalania (zmiany barwy światła z czasem).

Artykuł sponsorowany