Connect with us

Społeczeństwo

Dzieci obowiązkowo z odblaskami także w obszarze zabudowanym? Ministerstwo dementuje

Opublikowano

-

Poseł Kukiz’15 dopytywał, czy prawo zobowiąże dzieci do noszenia odblasków w nocy także w obszarze zabudowanym. Ministerstwo odpowiada: takich zmian nie będzie

Policjant rozdający odblaski Fot. KGP

Policjant rozdający odblaski Fot. KGP

Poseł Paweł Szramka jeszcze w styczniu interpelował do ministra infrastruktury, bo – jak wynika z treści interpelacji – doszły do niego sygnały, iż obowiązek noszenia odblasków przez pieszych powinien zostać rozszerzony także na obszar zabudowany. Zdaniem posła miałoby to dotyczyć dzieci.

Szramka zwrócił uwagę, że przed nowelizacją, która zobowiązała wszystkich pieszych do noszenia w nocy odblasków poza obszarami zabudowanymi (jeśli nie ma tam chodnika), taki obowiązek dotyczył tylko osób do 15. roku życia.

Rafał Weber, wiceminister infrastruktury zdementował te informacje. „W chwili obecnej Ministerstwo Infrastruktury nie opracowuje zmian legislacyjnych dotyczących stosowania elementów odblaskowych przez dzieci w terenie zabudowanym, prowadzi jednak systematycznie akcje i działania na rzecz edukacji najmłodszych uczestników ruchu drogowego w tej tematyce” – napisał Weber w odpowiedzi na interpelację.

Na Słowacji piesi z odblaskami także w miastach

Podobną regulację w sprawie elementów odblaskowych jak Polska wprowadziła Słowacja. W 2009 r. limit prędkości w miastach został tam obniżony do 50 km/h (to w Polsce dopiero ma się wydarzyć – jest projekt ujednolicający prędkość w obszarach zabudowanych w dzień i w nocy do 50 km/h) z jednoczesnym wprowadzeniem obowiązku dla pieszych dotyczącym noszenia odblaskowych elementów poza obszarami zabudowanymi w warunkach ograniczonej widoczności.
Ten przepis na Słowacji został zaostrzony w styczniu 2014 r. i dotyczy on teraz również pieszych na terenie miast.

Ze względu na dużą liczbę kolizji tramwajów z pieszymi wprowadzono tam w 2011 r. dla pieszych obowiązek ustępowania tramwajom na przejściach dla pieszych (o ile na tych przejściach nie reguluje tego sygnalizacja świetlna).

Dzieci w Polsce giną głównie jako pasażerowie samochodów prowadzonych przez dorosłych

Warto przypomnieć, że najwięcej dzieci w Polsce ginie jako pasażerowie pojazdów. Spośród wszystkich poszkodowanych w wypadkach dzieci w wieku 0-6 lat aż 76,9 proc. stanowiły te, które były pasażerami pojazdów. Także w starszej grupie wiekowej 7-14 lat najwięcej dzieci zginęło jako pasażerowie pojazdów – 17 (jako piesi zginęło 12, a jako kierujący pojazdem – 8).
Z policyjnych danych wynika też, że podobnie sprawa wygląda w grupie młodzieży 15-17 lat. Zdecydowana większość ludzi w tym wieku ginie w wypadkach drogowych jako pasażerowie pojazdów (58,7 proc.).

Wiadomo też, że najwięcej wypadków z udziałem dzieci wcale nie wydarza się w roku szkolnym. Najmłodsi najczęściej uczestniczą w wypadkach, w miesiącach letnich. W ubiegłym roku wypadków z udziałem dzieci najwięcej było w czerwcu (367 wypadków), lipcu (355) i sierpniu (230). Najwięcej dzieci zginęło w sierpniu – 11 ofiar i w czerwcu – 8 ofiar.

ai