Connect with us

Pojazdy

Kochaj albo rzuć. Czyli Honda Civic 1.6

Opublikowano

-

Odważna, futurystyczna stylistyka – łącząca wygląd klasycznego rodzinnego sedana ze sportowym hatchbackiem – sprawia, że 10. generację Civica można szybko albo pokochać, albo znienawidzić

Czy można połączyć wygląd klasycznego rodzinnego sedana ze sportowym hatchbackiem? Honda Civic 10. generacji to zrobiła. Fot. mat. prasowe

Czy można połączyć wygląd klasycznego rodzinnego sedana ze sportowym hatchbackiem? Honda Civic 10. generacji to zrobiła. Fot. mat. prasowe

Jedną z największych zalet testowanej Hondy jest precyzyjny układ kierowniczy. Na pochwałę zasługują też usztywnione zawieszenie oraz dobre hamulce. Dzięki temu Honda potrafi dać kierowcy sporo radości, a jednocześnie zapewnić komfortowe warunki podczas dłuższej podróży. Byłoby jeszcze przyjemniej, gdyby Japończycy lepiej zadbali o wyciszenie kabiny.
Na szczęście maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1500 rpm, co oznacza, że aby sprawnie poruszać się po mieście i na trasie niemal nigdy nie trzeba żyłować silnika. Auto sprawia też na tyle dynamiczne wrażenie, że wydaje się żwawsze niż sugerowałaby to chłodna statystyka (przyspieszenie od zera do 100 km/godz. trwa 10,5 s). Civikiem jeździ się więc pewnie i łatwo.

W testach Euro NCAP Civic dostał 4 gwiazdki. Nie jest to topowa nota. Fot. mat. prasowe

W testach Euro NCAP Civic dostał 4 gwiazdki. Nie jest to topowa nota. Fot. mat. prasowe

A co z bezpieczeństwem? Honda Civic w testach zderzeniowych Euro NCAP w 2017 r. zdobyła cztery gwiazdki (w skali od jednej do pięciu), uzyskując 92 proc. punktów w kategorii ochrona podróżujących dorosłych, po 75 proc. punktów w kategoriach ochrona podróżującego dziecka i ochrona pieszego.

Systemy wspierające kierowcę ostrzegają przed ryzykiem kolizji, a także alarmują w przypadku niezamierzonej zmiany pasa lub próby zmiany pasa, gdy ktoś znajduje się w martwym polu lusterek. Civic automatycznie włącza też światła awaryjne podczas nagłego hamowania na autostradzie. Podczas jazdy miejskiej samochód samodzielnie uruchomi też hamulce nie tylko w przypadku wykrycia ryzyka kolizji z innym autem, ale również w przypadku ryzyka potrącenia pieszego. Samochód rozpoznaje również znaki drogowe. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym podczas testu wyniosło 6,5 l oleju napędowego/100 km.

Systemy wspierające kierowcę ostrzegają przed ryzykiem kolizji, a także alarmują w przypadku niezamierzonej zmiany pasa lub próby zmiany pasa, gdy ktoś znajduje się w martwym polu lusterek Fot. mat. prasowe

Systemy wspierające kierowcę ostrzegają przed ryzykiem kolizji, a także alarmują w przypadku niezamierzonej zmiany pasa lub próby zmiany pasa, gdy ktoś znajduje się w martwym polu lusterek Fot. mat. prasowe

We wnętrzu deska rozdzielcza jest lepiej uporządkowana niż we wcześniejszych generacjach Hondy Civic. Zegary są czytelne, a o sportowych ambicjach auta przypominają m.in. stalowe nakładki na pedały. Nawigacją, multimediami, telefonem etc. steruje się za pomocą dużego, kolorowego dotykowego ekranu. Ekran reaguje błyskawicznie na wszelkie polecenia.
Grafika w systemie infotainment nie tylko nie jest futurystyczna, ale wygląda jakby została żywcem przeniesiona z Atari z początku lat 90., co może być inspirujące lub frustrujące.

W przestronnym wnętrzu – miejsca na nogi jest wystarczająco dużo zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie – znajdziemy wiele dużych, praktycznych i funkcjonalnych schowków. Przydatna dla posiadaczy nowoczesnych smartfonów będzie też bezprzewodowa ładowarka.
Pojemność bagażnika wynosi 519 l, co jest niezłym wynikiem w tej klasie aut (choć dla porównania Skoda Octavia ma kufer o wielkości 590 l).

Honda Civic Fot. mat. prasowe

Honda Civic Fot. mat. prasowe

Konkurentka dla takich modeli jak Hyundai i30, Kia Cee’d, Mazda 3, Seat Leon, czy Volkswagen Golf w najtańszej wersji z manualną sześciobiegową skrzynią biegów i jednolitrowym silnikiem o mocy 126 KM kosztuje 63,9 tys. zł. Model z silnikiem o pojemności 1,5 litra i mocy 182 KM to wydatek co najmniej 91,5 tys. zł w wersji z manualną skrzynią biegów lub 96,5 tys. zł z automatem. Civic z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 l o mocy 120 koni mechanicznych kosztuje od 69,9 tys. zł.

Jacek Przybylski