Connect with us

Badania

Łamiący przepisy „Pedalarze” to mit. Niecałe 5 proc. rowerzystów popełnia wykroczenia na drodze

Opublikowano

-

Nie tylko w Polsce w przestrzeni publicznej powielany jest obraz rowerzystów jako tych, którzy nagminnie łamią prawo drogowe i stwarzają kłopot kierowcom samochodów. Duńskie badanie pokazało: rowerzyści bardzo rzadko jeżdżą niezgodnie z przepisami w przeciwieństwie do kierowców samochodów
Rowerzysta na chodniku Fot. Pexels/CC0

Fot. Pexels/CC0

Jeśli jesteś jednym z tych kierowców, którzy nazywają rowerzystów „pedalarzami” i wypisujesz na ich temat kalumnie na hejterskich profilach w sieci, odradzamy Ci czytanie tego tekstu. A może inaczej – właśnie Ty powinieneś go przeczytać?

Polska nie jest jedynym krajem, w którym cykliści są przez kierowców delikatnie mówiąc mało lubiani. Za granicą też istnieje stereotypowy obraz ludzi w spodenkach z lycry, którzy poruszają się po drogach przysparzając siwych włosów kierowcom. Ten mit właśnie został rozbity w Danii.

Tamtejsza Duńska Dyrekcja Dróg zleciła badanie dotyczące zachowań rowerzystów. Analizę zlecono firmie konsultingowej Rambøll. Ta wykorzystała materiał z kamer umieszczonych na skrzyżowaniach duńskich. Rejestrowano i zliczano wykroczenia rowerzystów m.in. jazdę na czerwonym świetle, jazdę po chodniku czy jazdę z telefonem w dłoni. W sumie monitorowano 48 skrzyżowań w miastach, w tym 25 w samej Kopenhadze. Przez 137 godzin zarejestrowano w ruchu 28 579 rowerzystów.

4,9 proc. naruszających przepisy

W sumie odnotowano 4,9 proc. rowerzystów, którzy naruszyli przepisy ruchu drogowego jeżdżąc po drogach dla rowerów. Najczęstszym wykroczeniem była jazda po chodniku. W miastach, które mają mniej dróg dla rowerów łamanie przepisów przez rowerzystów występowało dużo częściej. Tam, gdzie nie było infrastruktury rowerowej, odsetek rowerzystów naruszających przepisy ruchu drogowego wynosił 14 proc.

Wyniki tego badania są zbieżne z wcześniejszymi analizami prowadzonymi przez firmę Copenhagenize. Wówczas rejestrowano na wideo zachowanie 80 tys. rowerzystów. Okazało się, że 5 proc. z nich naruszało przepisy ruchu drogowego.

Mity dotyczące nagminnego złego zachowania rowerzystów na drogach rozwiewały też analizy prowadzone w innych krajach. Tranport for London sprawdzał, czy prawdą jest – jak twierdzi się tam obiegowo – że większość rowerzystów przejeżdża na czerwonym świetle. Okazało się, że 84 proc. na czerwonym świetle się zatrzymuje.

Tego samego nie można już powiedzieć o kierowcach samochodów. Z wcześniejszych badań Duńskiej Dyrekcji Dróg wynika, że aż 66 proc. łamie prawo drogowe – głównie przekracza dopuszczalne prędkości na drogach. W Polsce jest z tym jeszcze gorzej – ponad 90 proc. kierowców w badaniach przyznaje się do przekraczania dozwolonych prędkości, a badanie ITS prowadzone przy przejściach dla pieszych potwierdziło, że nawet w tych miejscach ponad 90 proc. przekracza dopuszczalną prędkość.

ai