Connect with us

Społeczeństwo

ITS: problem ze światłami samochodów. Stacje nie badają jakości

Instytut Transportu Samochodowego ostrzega kierowców: wielu jeździ ze światłami, które nie zapewniają dobrej widoczności. – Problem w tym, że urządzenia do ich badania nie muszą być certyfikowane. Więc stacje sprawdzają tylko, czy światła w ogóle świecą – mówią eksperci

Opublikowano

-

Instytut Transportu Samochodowego ostrzega kierowców: wielu jeździ ze światłami, które nie zapewniają dobrej widoczności. – Problem w tym, że urządzenia do ich badania nie muszą być certyfikowane. Więc stacje sprawdzają tylko, czy światła w ogóle świecą – mówią eksperci

Reflekor samochodowy

Źródło: rgbstock.com

Tuż przed świętami Instytut Transportu Samochodowego przypomina kierowcom, by zwracali uwagę na stan świateł w samochodach. Zdaniem ekspertów nie jest z tym dobrze. – Badania pokazują, że statystyczne światła mijania nie zapewniają wystarczającej widoczności w nocy przy prędkościach z jakimi zwykle poruszają się pojazdy – wskazują eksperci Instytutu. – Powodem takiego stanu rzeczy jest zarówno jakość lamp, świadomość kierowców oraz prawidłowe ustawienie świateł.

„Tanie atrapy o wątpliwej jakości”

Tymczasem – jak podkreślają przedstawiciele ITS – osiem lat temu zniesiono obowiązek certyfikowania urządzeń do regulacji świateł samochodowych. Efekt? Część z nich nie spełnia prawidłowo swojej funkcji. Eksperci są nawet dosadniejsi w ocenie: – Wiele z nich to tanie atrapy o wątpliwej jakości – dodają.

Kolejny problem to fakt, że warsztaty i stacje kontroli pojazdów nie są zobowiązane przepisami do sprawdzania jakości świateł. Dlatego przeglądy przechodzą także samochody, których reflektory nadają się już do wymiany. W badaniu przeprowadzonym przez ITS aż 1/5 samochodów miała reflektory kwalifikujące się tylko do wymiany na nowe.
Inne badania Instytutu pokazały, że wielu kierowców „na oko” ocenia stan świateł w samochodzie. Bardzo wielu nie wie, jak używać ręcznego korektora świateł, przez co często ustawia je tak w pojeździe, że oślepia innych na drodze.

Co zmienić?

Przedstawiciele ITS uważają, że należy rozszerzyć szkolenie kierowców w zakresie używania świateł. Ich zdaniem niezbędne jest też zmodyfikowanie przepisów tak, by wymagały rzeczywistego badania jakości reflektorów za pomocą precyzyjnych i atestowanych urządzeń.

Samym kierowcom Instytut radzi używać żarówek posiadających homologacje i wymieniać reflektory na nowe, jeśli ich odbłyśniki lub klosze są zmatowiałe, a światła świecą słabo. Przypomina też, że światła ustawione są asymetrycznie, więc zawsze lepiej oświetlony będzie zakręt w prawo niż w lewo.
ITS  apeluje również do pieszych, by używali sprawdzonych jakościowo odblasków i zakładali je nisko np. na nogach.

in