Connect with us

Społeczeństwo

Odblaski to przeszłość! Volvo rozdaje rowerzystom niezwykły spray LifePaint

Volvo i szwedzki producent odblaskowych lakierów rozdają londyńskim rowerzystom unikalny spray – w dzień jest niewidoczny, a w nocy odbija światło. LifePaint zastąpi tradycyjne odblaski?

Opublikowano

-

Volvo i szwedzki producent odblaskowych lakierów rozdają londyńskim rowerzystom unikalny spray – w dzień jest niewidoczny, a w nocy odbija światło. LifePaint zastąpi tradycyjne odblaski?

LifePaint - spray dla rowerzystów. Źródło: volvolifepaint.com

Przed wyjściem na rower pryskasz sprayem kask, kurtkę, i swoje dwa koła. Na pomalowanych przedmiotach osadza się niewidoczna za dnia warstwa, ale wieczorem w reflektorach samochodów wszystko to będzie świeciło się jasnym światłem. Po przyjściu do domu wystarczy taką kurtkę po prostu wyprać, ale nie trzeba tego robić, bo przecież w dzień wygląda zupełnie zwyczajnie. Tak działa LifePaint, którego 200 puszek zostanie rozdane rowerzystom.

Wszystko może być odblaskiem

To inicjatywa Volvo Cars UK. Samochodowy potentat, który sam montuje już specjalne systemy w autach mające chronić rowerzystów, zamierza jazdę rowerem uczynić jeszcze bezpieczniejszą. Dlatego nawiązał współpracę ze szwedzkim startupem Albedo 100.
Ta mała szwedzka firma produkuje unikalne farby odblaskowe. Są przejrzyste, ale świetnie odbijają światło. Można je stosować praktycznie na wszystko – dziecięce wózki, rowery, kaski, ubrania… W swojej ofercie ma nawet farby, które można stosować na sierść zwierząt!
Dzięki takiej powłoce jest się świetnie widocznym na drodze. Rozwiązanie ma ogromną przewagą nad tradycyjnymi elementami odblaskowymi wszytymi w ubrania czy zakładanymi w formie kamizelek, opasek. Bo spray sprawia, że wszystko może stać się odblaskiem w kilka sekund.

A działa to tak:

Na początek Londyn

Farby Albedo 100 nie kosztują mało, ale też nie są ekstremalnie drogie. Za jedną puszkę innowacyjnego sprayu trzeba zapłacić  – w zależności od rodzaju – od 70 zł do 95 zł. Ale londyńscy rowerzyści dostaną je za darmo.

200 puszek tej ciekawej farby zostanie rozdanych w sześciu sklepach w Londynie. Volvo zakłada, że jeśli inicjatywa stanie się popularna, może zostać rozszerzona na cały kraj, a nawet międzynarodowo.
– Prowadzenie samochodu to złożone i wymagające zadanie. W warunkach słabego oświetlenia staje się jeszcze trudniejsze, szczególnie w miastach, gdzie drogi dzielone są z rowerzystami i poruszają się po nich piesi – mówi Adrian Walsh, dyrektor RoadSafe, brytyjskiego forum promującego bezpieczeństwo ruchu drogowego. – Ta innowacyjna technologia z pewnością pomoże uczynić te miejsca bezpieczniejszymi i to bardzo podnoszące na duchu, że producent samochodów stara się dotrzeć do rowerzystów i pieszych, by byli mniej narażeni na odniesienie obrażeń.

Dopełnienie samochodowej innowacji

Volvo podkreśla, że to tylko kolejny krok w promowaniu bezpieczeństwa zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz samochodów. A inspiracją do wprowadzenia LifePaint było opracowanie samochodowego systemu Intellisafe, który zostanie wprowadzony na brytyjski rynek latem w modelu XC90.
Itellisafe to system wykorzystujący zespół radarów i czujników do wykrywania na drodze innych pojazdów, rowerzystów i pieszych, który podejmuje automatyczne hamowanie pojazdu, jeśli kierowca nie będzie reagował na zbliżanie się do innego uczestnika ruchu. Ten system został dodatkowo sprzężony z aktywnymi reflektorami, które dopasowują się do ruchów wykonywanych kierownicą, by lepiej doświetlać zakręty drogi.

– Każdego roku ponad 19 tys. rowerzystów zostaje rannych na drogach w Wielkiej Brytanii – mówi Nick Connor, dyrektor zarządzający w Volvo Car UK. – W Volvo wierzymy, że najlepszym sposobem na przeżycie wypadku jest nie mieć wypadku i podejmujemy działania na rzecz bezpieczniejszych dróg. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie bezpieczeństwa i jesteśmy dumni z tego, że docieramy nie tylko do tych, którzy kierują samochodami. Poprzez zwiększanie widoczności rowerzystów i podnoszenie możliwości naszych pojazdów robimy wszystko co w naszej mocy, żeby chronić każdego uczestnika ruchu.

in