Connect with us

Społeczeństwo

Polska wpuszcza największe ciężarówki na wszystkie drogi. Jest już projekt

Opublikowano

-

Z ustawy zniknie ograniczenie w używaniu dróg w Polsce dla ciężarówek o nacisku 11,5 tony na oś. Projekt zmiany prawa, wymuszony przez Komisję Europejską, trafił już do konsultacji

Ciężarówka na drodze. Fot. CC0

Ciężarówka na drodze. Fot. CC0

Polskie prawo pozwala dziś ministrowi infrastruktury ustalać wykaz dróg, po których mogą poruszać się najcięższe pojazdy ciężarowe – o nacisku do 11,5 tony na oś. Wpuszczone są obecnie tylko na 3 proc. procent wszystkich polskich dróg – czyli na ok. 54 proc. dróg krajowych.

Ale to musiało się zmienić, gdy przedstawiciel Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego zaskarżyli polskie przepisy do Komisji Europejskiej. W marcu ubiegłego roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał (sprawa C-127/17 Komisja Europejska przeciw Polsce), że wymaganie od przewoźników w Polsce specjalnych zezwoleń na przejazd takich pojazdów narusza unijną dyrektywę.

Dlatego Polska musiała zmienić przepisy. Nowelizacja Ministerstwa Infrastruktury tuż przed wigilią trafiła do konsultacji publicznych.

Po zmianach w prawie samochody ciężarowe o nacisku do 11,5 tony na oś będą mogły korzystać z całej sieci drogowej w Polsce. Choć w postępowaniu przed TSUE nasz kraj wskazywał, że obowiązek wpuszczenia ciężkich pojazdów na drogi bez ich wcześniejszej modernizacji (a takiego obowiązku w dyrektywie nie ma) doprowadzi do ich szybkiego zniszczenia i zagrozi bezpieczeństwu ruchu. Komisja Europejska oraz TSUE tym się nie przejęły – być może dlatego, że Polsce dano okres przejściowy zaplanowany już podczas akcesji do UE i nasz kraj miał czas na zmodernizowanie dróg do 2011 r.

Z lektury nowelizowanych przepisów wynika. że udostępnienie wszystkich dróg ciężarówkom odbędzie się z dwoma wyjątkami. Po pierwsze  – wykluczy z tego obowiązku drogi gruntowe, które stanowią ok. 29 proc. wszystkich dróg publicznych w kraju (122 658 km).

Po drugie – choć co do zasady ciężarówki o nacisku 11,5 tony na oś – będą mogły poruszać się po ok. 70 proc. polskich dróg, to samorządowcy lub zarządca drogi w jednym wypadku będą mogły ustanowić znakami ograniczenie dla takich pojazdów. Będą mogli z takiego ruchu wykluczyć drogę, której stan techniczny uniemożliwia poruszanie się po niej pojazdów ciężkich, i która jednocześnie „przebiega przez lub w pobliżu obszaru , terenu lub obiektu, na którym ruch pojazdów może wywierać szczególnie negatywny wpływ tzn.: droga lub jej odcinek przebiega lub jej przebieg graniczy z obszarem, na którym znajduje się forma ochrony przyrody”.

Ustawa wejdzie w życie 30 dni po jej opublikowaniu.

ai