• Home »
  • Badania »
  • Mroczny aspekt nowoczesnych świateł samochodowych. Większość kierowców oślepionych

Mroczny aspekt nowoczesnych świateł samochodowych. Większość kierowców oślepionych

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Przemysł motoryzacyjny wciąż ulepsza światła samochodowe. Ale przez to kierowcy są oślepiani na drodze przez nowe, mocne reflektory i nic nie widzą przez kilka sekund – wynika z badania brytyjskiego zrzeszenia motoryzacyjnego RAC

Światła samochodowe. Źródło: RAC

Większość kierowców twierdzi, że jest systematycznie oślepiana przez zbyt jasne światła nowoczesnych samochodów. Źródło: RAC

Coraz lepsze reflektory samochodowe to coraz lepiej widoczna droga. Jest więc bezpieczniej? Niekoniecznie. Aż sześciu na dziesięciu kierowców doświadcza oślepienia przez zbyt jasne światła nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdu – wynika z badania brytyjskiego stowarzyszenia Royal Automobile Club. W badaniu, którego wyniki opublikowano w sobotę, przeanalizowano odpowiedzi ponad 2 tys. kierowców.

66 proc. kierowców uważa, że niektóre nowoczesne reflektory samochodów są zbyt jasne, a 22 proc. – że wszystkie nowoczesne reflektory są zbyt jasne. Mocne światło nie przeszkadza zaledwie 12 proc. badanych.

Zdecydowana większość (65 proc.) doświadcza więc na drodze regularnego oślepiania. Większość oślepianych traci możliwość widzenia drogi przez 5 sekund. Co dziesiąty nie może nic dostrzec nawet przez 10 sekund po oślepieniu. Jak to niebezpieczne? Brak widoczności przez 5 sekund przy prędkości ok. 65 km/h to przejechanie na ślepo prawie 100 m. Przy prędkości ok. 96 km/h przejeżdża się bez dostateczniej widoczności ok. 134 m – czyli dystans dłuższy niż boisko piłkarskie.

Potężna jasność nowoczesnych reflektorów powoduje, że 66 proc. kierowców przyznaje iż nie potrafi rozpoznać, czy nadjeżdżający samochód ma światła drogowe czy światła mijania. Z kolei 68 proc. badanych twierdzi, że przy dojeździe do skrzyżowania przez zbyt mocne światła niektórych pojazdów nie byli w stanie dostrzec, czy mają włączone kierunkowskazy.

– Chociaż przepisy określają, że wszystkie typy świateł mijania muszą mieścić się między maksymalną i minimalną jaskrawością, to doświadczenie jazdy samochodem w nocy dla osób w każdym wieku jest bardzo różne, a wiele osób twierdzi, że światła mijania niektórych nowoczesnych pojazdów są zbyt jasne – mówi rzecznik RAC ds. bezpieczeństwa drogowego, Pete Williams. –  Z niecierpliwością czekamy na kwiecień i wyniki prac grupy roboczej ds. oświetlenia pojazdów ONZ.

ai