Connect with us

Badania

Większość kierowców uważa, że dzisiejsze auta są już w pełni autonomiczne

Ponad 70 proc. kierowców jest przekonana, że już dziś można kupić w pełni autonomiczny samochód. 34 proc. uważa, że auto z systemami wspomagania kierowcy, to pokusa do esemesowania w czasie jazdy

Opublikowano

-

Ponad 70 proc. kierowców jest przekonana, że już dziś można kupić w pełni autonomiczny samochód. 34 proc. uważa, że auto z systemami wspomagania kierowcy, to pokusa do esemesowania w czasie jazdy

Fot. Wikimedia

Kierowcy mylą systemy wspomagania kierowcy jakie dziś można znaleźć w bardziej zaawansowanych technologicznie autach z w pełni autonomiczną jazdą. Fot. Wikimedia

Doniesienia o pracach nad w pełni autonomicznymi samochodami pobudzają wyobraźnię nie jednego kierowcy. Myślą o wielogodzinnych trasach, w czasie których mogliby uciąć sobie drzemkę. Samojezdne auta dają też nadzieję starszym kierowcom, którzy ze względu na już nie tak dobry refleks czy słaby wzrok rezygnują z jazdy samochodem stając się zależnymi od dzieci, wnuków czy komunikacji publiczne.

Tyle że informacje o pracach nad autonomicznymi samochodami mogą być śmiertelnie niebezpieczne na drodze. Z badania organizacji ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP, Global NCAP i Thatcham Research wynika, że medialne doniesienia i marketingowe kampanie producentów aut sprawiają, że kierowcy są pogubieni w tych komunikatach. Nie wiedzą na co pozwala technologia obecna w ich samochodach.

Drzemka za kierownicą

71 proc. kierowców na świecie i 53 proc. w Wielkiej Brytanii jest przekonanych, że już dziś można kupić autonomiczny samochód. Okazuje się także, że kierowcy mylą systemy wspomaganie kierowcy – np. asystenta zmiany pasa, systemu automatycznego hamowania i przyspieszania – ze swego rodzaju autopilotem, który sam prowadzi auto. 18 proc. brytyjskich kierowców jest zdania, że takie systemy w samochodzie pozwalają im na to by wygodnie usiedli, zrelaksowali się pozwolili się samochodowi prowadzić.

34 proc. ankietowanych odpowiedziało, że w przypadku jazdy z systemami wspomagania kierowcy poczuliby pokusę korzystania z telefonu podczas jazdy, wysyłania wiadomości. O rozmowie z telefonem przy uchu myślałoby 33 proc. pytanych. 11 proc. odczuwałoby chęć ucięcia sobie drzemki. Tylko 51 proc. była przekonana, że w przypadku awarii systemów wspomagania kierowcy to oni ponieśliby odpowiedzialność w sytuacji wypadku.

„Kierowca musi kontrolować jazdę przez cały czas”

– Niektórzy producenci samochodów prezentując je w taki sposób, że zdaniem kierowców w czasie jazdy nie wymagają one kontroli ze strony człowieka. Producenci pragną uzyskać przewagę nad konkurencją, odnosząc się do możliwości samodzielnego prowadzenia pojazdów lub ich „pół-autonomii”. W ten sposób przyczyniają się do dezorientacji konsumentów – powiedział Matthew Avery, dyrektor w Thatcham Research. – Komunikat z jakim chcemy dotrzeć do kierowców jest taki: dzisiejsza technologia wspiera kierowcę, ale nie jest to zautomatyzowana jazda. Kierowca musi kontrolować jazdę i przez cały czas zachowywać czujność. Takie systemy jak Highway Assist poprawią bezpieczeństwo na drodze i zmniejszą liczbę ofiar śmiertelnych, ale efekt będzie odwrotny jeśli marketing przekona kierowców, że samochód wyposażony w ten system może się sam o siebie zatroszczyć – dodał Avery.

AN