Connect with us

Infrastruktura

Azyl dla pieszych. Gdański dowód na ograniczenie ryzyka

Kierowcy postrzegają je raczej jako dodatkowe utrudnienia na niełatwych polskich trasach. Dla pieszych są jednak nieocenione. I – jak dowodzą badania z Gdańska – ograniczają ryzyko wypadków

Opublikowano

-

Kierowcy postrzegają je raczej jako dodatkowe utrudnienia na niełatwych polskich trasach. Dla pieszych są jednak nieocenione. I – jak dowodzą badania z Gdańska – ograniczają ryzyko wypadków

wyspa_dla_pieszych

Tylko niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że największą grupę wśród śmiertelnych ofiar wypadków drogowych stanowią piesi. A najwięcej wypadków przydarza się im podczas przechodzenia przez jezdnię. Tym ważniejsze wydają się urządzenia, które ograniczają ryzyko w tej grupie użytkowników dróg. Jednym z takich urządzeń, montowanych również w Polsce, są azyle dla pieszych.

To wysepki na środku trasy, które pozwalają pieszym pokonać ją w dwóch etapach. Dzięki temu mogą bezpieczniej pokonać nawet ruchliwą drogę. Zwykle montowane są w miejscach, w których ruch pieszych nie jest tak duży, by ustawić sygnalizację na przejściu. Albo w takich, w których dodatkowa sygnalizacja mogłaby powodować korki.
Uniesiona nad jezdnię wysepka – jak radzą eksperci z Road Safety Toolkit – powinna mieć szerokość co najmniej 1,8 m, żeby nie narażać czekających pieszych na kontakt z szerszymi pojazdami czy ciężarówkami.

Tylko, czy to działa?
Nie zawsze to, co teoretycznie powinno sprawować się dobrze, daje pożądane efekty. Ale azyle dla pieszych pomagają ograniczyć ryzyko wypadków. Ich efektywność sprawdzano też w Polsce. Badania prowadzono na ul. Gospody. Na tej niewielkiej ulicy natężenie ruchu wzrosło wraz z budową hali ERGO Arena oraz po modernizacji ul. Łokietka w Sopocie. Miejska Rada BRD w Gdańsku z własnych środków postawiła więc na tej ulicy azyle dla pieszych i progi wyspowe.
Okazało się, że po wprowadzeniu azyli czas oczekiwania na przejście przez ulicę zmniejszył się dla pieszych aż o połowę.  Średnio o 5 proc. spadła prędkość przejeżdżających w tym miejscu pojazdów. A wśród pojazdów jeżdżących w tym miejscu z prędkościami 85 i 95 km/h, prędkość spadła o blisko 10 proc.
– Wykonane pomiary potwierdzają obserwowany od dłuższego czasu efekt jaki tego typu rozwiązania przynoszą dla pieszych” – podsumowuje Miejska Rada BRD w Gdańsku. – W każdej z lokalizacji w Gdańsku, gdzie zastosowano azyle powtarza się podobny scenariusz: czasy oczekiwania na możliwość przejścia zmniejszają się, a także nieznacznie, aczkolwiek zauważalnie spada prędkość.

lus