Connect with us

Infrastruktura

Zmiany w przejściach dla pieszych? Ruszają konsultacje nowych standardów dróg

Opublikowano

-

Pod koniec września ministerstwo zacznie konsultować z branżą  system nowych wymagań technicznych dla infrastruktury na drogach. Eksperci je przygotowujący zdradzali już wcześniej, że część sugestii ma dotyczyć przejść dla pieszych

Przejście dla pieszych Fot. CC0

Przejście dla pieszych Fot. CC0

 

Od 2016 r. specjaliści z zakresu drogownictwa pracowali nad 25 wytycznymi dotyczącymi projektowania, realizacji i utrzymania dróg oraz 14 wytycznymi dotyczącymi drogowych obiektów inżynierskich i 2 opracowaniami dotyczącymi modelowania informacji o budowaniu (BIM).
Opracowywali je eksperci m.in. z Politechniki Warszawskiej, Politechniki Krakowskiej, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Wrocławskiej, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz firm projektowych.

To, co wypracowali specjaliści, zostanie teraz skonsultowane z przedstawicielami branży drogowej. Ministerstwo Infrastruktury podpisało umowę ze Stowarzyszeniem Polski Kongres Drogowy na realizację dziesięciu bezpłatnych webinariów, podczas których zaprezentowane zostaną założenia nowego systemu wymagań technicznych w drogownictwie oraz wytyczne techniczne w ramach wzorców i standardów.

Wiedza nieobowiązkowa

– W nowych wytycznych zawarto katalogi typowych rozwiązań, zasady i przykłady projektowania oraz wytyczne utrzymania dróg i drogowych obiektów inżynierskich. Rozwiązania te pozwalają na optymalizację kosztów na każdym etapie inwestycji, przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych i bezpieczeństwa. Dzięki temu samorządy uzyskają cenną wiedzę o zasadach projektowania, realizacji i utrzymania infrastruktury drogowej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak zaznacza samo ministerstwo – chodzi o „odejście od szczegółowych warunków technicznych w formie przepisów techniczno-budowlanych, na rzecz szeregu specjalistycznych opracowań, rekomendowanych do stosowania przez ministra właściwego do spraw transportu”.

Polscy projektanci i firmy wykonawcze dostaną więc do ręki katalog dobrych rozwiązań, z których powinny wybrać to, co zrealizują na drodze.

Pierwsze webinarium PKD zaplanowano na 29 września o godz. 10:00. Podczas niego Grzegorz Kuczaj z Ministerstwa Infrastruktury zaprezentuje system nowych wymagań technicznych, a szefowie przygotowujących wytyczne zespołów: prof. Stanisław Gaca (Politechnika Krakowska – wytyczne dotyczące dróg publicznych), prof. Janusz Rymsza (IBDiM – wytyczne dotyczące drogowych obiektów inżynierskich) i prof. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska – projektowanie obiektów mostowych w nowym systemie) scharakteryzują powstałe pod ich kierownictwem opracowania. Poszczególne Wytyczne będą bardziej szczegółowo omówione podczas następnych 9 webinariów między 6 października i 1 grudnia.

Przejścia bez sygnalizacji tylko przy prędkości 50 km/h?

Zalecenia i standardy wypracowane przez ekspertów nie zostały przed konsultacjami upublicznione. Jednak o tym, co będzie się w nich znajdować ujawnił już prof. Stanisław Gaca, gdy przesłał opinię Politechniki Krakowskiej w sprawie ministerialnego projektu dotyczącego nowelizacji Prawa o ruchu drogowym nakazującej kierowcom przepuszczać pieszych dopiero wkraczających na „zebry” (nowelizacja została przekazana rządowi prawie rok temu i tam nikt nad nią dalej nie pracuje).

Prof. Gaca pisał wówczas, że w przygotowywanych przez ekspertów nowych przepisach techniczno-budowlanych przygotowano wymogi dla budowy nowych przejść dla pieszych. Według tych zasad tworzenie „zebr” bez sygnalizacji miałoby być możliwe jedynie na drogach z limitem prędkości do 50 km/h.

Prof. Gaca a także prof. Kazimierz Jamroz (Politechnika Gdańska) mówili też wcześniej o potrzebnie dopuszczenia w Polsce prawnej możliwości tworzenia sugerowanych przejść dla pieszych. To miejsca, w których obniżenie chodnika sugeruje miejsce na przekroczenie jezdni, ale nie ma oznakowania pionowego i poziomego – w związku z tym pieszy musi zachowywać się tak, jakby pokonywał drogę bez przejścia dla pieszych. Takie rozwiązania funkcjonują np. w Niemczech [czytaj o tym].

luz