Connect with us

Społeczeństwo

Coraz więcej wypadków na polskich drogach powodują cudzoziemcy. Dominują Ukraińcy

Opublikowano

-

Cudzoziemcy jeżdżą na polskich drogach coraz niebezpieczniej. W 2018 r. wzrosła liczba wypadków, które spowodowali. Więcej też osób zginęło w nich na drogach

Śmiertelny wypadek na DK1 w Siedlcu Dużym Fot. Facebook/OSP Lgota Górna

Śmiertelny wypadek na DK1 w Siedlcu Dużym spowodowany przez obywatela Ukrainy w maju 2018 r. Fot. Facebook/OSP Lgota Górna

Maj ubiegłego roku, późny sobotni wieczór. Droga krajowa nr 1 w powiecie myszkowskim. Przez miejscowość Siedlec Duży 42-letni Ukrainiec jedzie mitsubishi pasem ruchu przeznaczonym dla przeciwnego kierunku. Czołowo zderza się z osobowym volvo. Cztery osoby z samochodu kierowcy, który jechał prawidłowo zostają ciężko ranne. Jedna z nich umiera w szpitalu. Ukrainiec nie doznaje poważnych obrażeń. W szpitalu badają mu krew. Ma blisko 5 promili alkoholu w organizmie.

Więcej wypadków, zabitych i rannych

W ubiegłym roku wypadków spowodowanych przez obcokrajowców przybyło – było ich więcej niż w roku 2017. I choć nadal w ogólnej liczbie zdarzeń drogowych w Polsce cudzoziemcy jako sprawcy zdarzeń drogowych stanowią niewielki odsetek (wypadki – 2,5 proc. wszystkich, kolizje – 4,1 proc.) to jednak ich rosnący udział powinien niepokoić.

Lepiej to widać, gdy podzieli się liczbę wypadków na te spowodowane przez cudzoziemców i Polaków. W ubiegłym roku spowodowali ogółem mniej kolizji i wypadków niż w roku 2017. W wypadkach zginęło mniej ludzi i mniej zostało rannymi.
W przypadku cudzoziemców jest odwrotnie. Spowodowali więcej wypadków niż rok wcześniej. I zginęło w nich aż 31 osób więcej.

Tabela 1. Zdarzenia w podziale na obywatelstwo sprawcy – bilans 2018/2017

Warto podkreślić, że wypadki spowodowane przez cudzoziemców były dużo groźniejsze w skutkach niż te powodowane przez Polaków.

Tabela 2. Wskaźniki ciężkości wypadków w 2018 r. w rozkładzie na obywatelstwo

W 2018 r. cudzoziemcy – jako kierujący, byli sprawcami 730 wypadków, w których zginęło 108 osób, a 1 034 zostało rannych oraz spowodowali 17591 kolizji.
Natomiast jako piesi spowodowali 48 wypadków, w których zginęło 9 osób, a 41 zostało rannych oraz spowodowali 90 kolizji.

Wśród obcokrajowców – sprawców zdarzeń drogowych dominują obywatele Ukrainy. To oni odpowiadają za największą liczbę spowodowanych wypadków – blisko 9 tys. Poza nimi wyróżniają się jeszcze Niemcy i Białorusini.

Tabela 3. Cudzoziemcy: kierujący – sprawcy zdarzeń drogowych w 2018 r.

*Ponadto obywatele Ukrainy – piesi, byli sprawcami 35 wypadków i 56 kolizji

CANARD ślepy na obcokrajowców

Najczęstszą przyczyną wypadków spowodowanych przez obcokrajowców na polskich drogach jest nadmierna prędkość. Tymczasem system Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym będący w gestii GITD nie pozwala obecnie na karanie obcokrajowców z powodu przekroczeń prędkości czy też przejazdu na czerwonym świetle. Wykonane zdjęcia pojazdom z zagraniczną rejestracją lądują w elektronicznym koszu, a jest ich ok. 200 tys. rocznie – co stanowi blisko jedną piątą wszystkich ujawnionych wykroczeń.

Trudno zrozumieć, dlaczego polskie władze odpuszczają karanie cudzoziemców za tak poważne wykroczenia. Przyzwolenie na drogowe piractwo pewnej grupie kierowców jest niemoralne i stawia pod znakiem zapytania powagę instytucji odpowiedzialnej za planowanie poprawy BRD. Lekceważenie tego tematu niewątpliwie zemści się wzrostem ofiar śmiertelnych i rannych w kolejnych latach.

Wiesław Migdałek