Connect with us

Społeczeństwo

„Piesi robią wszystko, żeby się cisnąć przed koła”. Szokujące słowa prezes Fundacji Zapobiegania Wypadkom Drogowym

Opublikowano

-

Prezes Fundacji Zapobiegania Wypadkom Drogowym stwierdziła, że piesi cisną się pod koła kierowcom. Taką opinię wyraziła podczas rozmowy o systemie szkolenia kierowców w Polsce

Fundacja Zapobiegania Wypadkom Drogowym razem z redakcją PRAWO DROGOWE@NEWS i portalu L-INSTRUKTOR prowadzi „Dyskusje na Ratuszowej” – spotkania z ekspertami poświęcone zagadnieniom prawa o ruchu drogowym, szkolenia kierowców i bezpieczeństwa na drogach.

W ostatniej dyskusji, transmitowanej online, szefowa Fundacji Bożenna Chlabicz prowadziła rozmowę o szkoleniu kierowców w Polsce. Ekspertem był Mariusz Sztal, współwłaściciel Ośrodka Szkolenia Kierowców IntroHL w Warszawie, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego, były egzaminator, który opowiadał, jakie mankamenty ma dzisiejszy system i jak powinno się go w Polsce zmieniać.

Pod koniec rozmowy Mariusz Sztal opowiadał o tym, jak dobrym byłoby wprowadzenie do polskiego systemu egzaminowania testów oceny ryzyka (hazard perception test) funkcjonujących w innych krajach europejskich. Jego zdaniem taki test zmusiłby do nauki pewnych zachowań kierowców, których nie da się sztucznie nauczyć na pamięć. Zaznaczał, że wielu polskich doświadczonych kierowców nie poradziłoby sobie z takim testem dziś, bo bagatelizowaliby sytuacje ryzykowne na drogach, które powinni umieć dostrzegać.

Wówczas ze strony prowadzącej padły szokujące słowa. – Sytuacja na drodze zmienia się, co będziemy mówić, codziennie. Jeździmy od wielu lat i od wielu lat mamy zupełnie inne możliwości udziału w wypadku, w kolizji, w czymkolwiek innym – powiedziała Bożenna Chlabicz. I dodała: – A dzisiaj jeszcze w możliwości rozjechania pieszego, który trudno przewidzieć, co zrobi, ale piesi robią wszystko, żeby się cisnąć pod koła. To wszyscy mamy takie doświadczenia. Dobrze, że przepisy się zmieniły, że jesteśmy bardziej uważni, ale wypadków z pieszymi jest wciąż sporo.

– Te przepisy właśnie się po to zmieniły, że byliśmy mało uważni, czyli bagatelizowaliśmy zagrożenia – oponował Mariusz Sztal i tłumaczył, że to nowe przepisy wpłynęły na kierowców, którzy stali się bardziej uważni na drogach.

ZOBACZ TEN FRAGMENT DYSKUSJI

Projekt medialny roku

„Dyskusja na Ratuszowej” została uznana w ubiegłym roku za „Najlepszy Projekt Medialny Roku” w konkursie „Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” organizowanym przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Projekt doceniono za „promowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem tej tematyki jako najważniejszego elementu i celu procesu wychowania komunikacyjnego społeczeństwa, szkolenia kandydatów na kierowców i kierowców oraz egzaminowania na prawo jazdy”.

Bożenna Chlabicz, szefowa Fundacji Zapobiegania Wypadkom Drogowym od lat zajmuje się działaniami na rzecz BRD. Zasiadała także w komisji w resorcie infrastruktury, która zajmowała się recenzowaniem i układaniem pytań na prawo jazdy.

Piesi w Polsce giną głównie z winy kierowców

Ze statystyki wypadków publikowanej przez Komendę Główną Policji wynika, że w 2022 r. (raport za 2023 r. nie został jeszcze opublikowany) odnotowano w sumie 4762 wypadki z udziałem pieszych (to 22,3 proc. wszystkich wypadków). Zginęło w nich 460 pieszych, a 4367 odniosło rany.

Do wypadków z pieszymi dochodzi głównie z winy kierujących pojazdami – to oni odpowiadali w 2022 r. za 76,1 proc. wypadków z udziałem pieszych i spowodowali 236 zgonów oraz ranili 3373 osób.

Kierowcy najczęściej wjeżdżają w pieszych w sytuacjach, gdy nie ustępują im pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. W 2022 r. kierujący spowodowali takich 2229 wypadków, co stanowiło aż 63,9 proc. wszystkich wypadków z pieszymi. Na przejściach w tych wypadkach zginęło 129 osób, a 2170 zostało rannych.

luz