Connect with us

Badania

Zbadali 28 milionów podróży samochodami. Odkryli najbardziej ryzykowne zachowanie

Opublikowano

-

Kanadyjscy badacze przeanalizowali dane z urządzeń ubezpieczycieli, które montowane są w samochodach. Po prześledzeniu 28 milionów podróży wyłonili najbardziej ryzykowne zachowanie w aucie. Nie jest niespodzianką?

Prędkościomierz. Fot. CC0

Badacze z Kanady potwierdzili – to przekraczanie prędkości stwarza największe ryzyko wypadku na drodze. Fot. CC0

W Polsce wciąż wielu kierowców powtarza brednie w stylu „można jechać szybko ale bezpiecznie”, by udowodnić, iż przekraczanie limitów prędkości nie jest niczym złym. Tymczasem jest kolejny (bo jest ich już wiele) dowód na to, że jazda z nadmierną prędkością jest najbardziej ryzykownych zachowaniem na drodze.

Badacze Univesity of Waterloo z Kanady przebadali 28 milionów podróży samochodowych dzięki telemetrycznym danym od ubezpieczycieli. Chodzi o firmy ubezpieczeniowe, które w zamian za zamontowanie urządzenia śledzącego parametry jazdy, oferują zniżki w polisach (w Polsce do tej pory żaden ubezpieczyciel nie zaoferował urządzeń typu black box i zniżek za bezpieczną jazdę – choć wszyscy ubezpieczyciele oficjalnie popierają inicjatywy dotyczące poprawiania bezpieczeństwa ruchu drogowego).

Urządzenia kanadyjskiego ubezpieczyciela rejestrowały agresywne przyspieszanie, hamowanie, pokonywanie zakrętów oraz przekraczanie prędkości. Badacze prześledzili dane z urządzeń ponad 29 tys. pojazdów pochodzących z ponad 28 mln podróży odbywających się w ciągu dziesięciu miesięcy (między lipcem 2015 r. a kwietniem 2016 r.). Niedawno podzielili się wynikami swojej pracy.

We wnioskach badania podkreślili jednoznacznie, że jedynym zachowaniem kierowców istotnie wpływającym na zwiększenie ryzyka wypadku – nawet o 50 proc. – jest ogólnie przekraczanie dozwolonej prędkości.

Zdaniem ekspertów to właśnie ten element jazdy (a nie tradycyjne dane statystyczne takie jak płeć i wiek kierowcy czy lokalizacja rejestracji pojazdu) powinien mieć najistotniejszy wpływ na szacowanie stawki ubezpieczeniowej. W innym wypadku kierowcy jeżdżący poprawnie zmuszani są do zapłaty większej stawki niż w rzeczywistości powinni płacić, gdyby jeżdżący niebezpiecznie płacili stawki odpowiednio wyższe.

luz

Źródło: „Using telematics data to find risky driver behaviourę, Manda Winlawa, Stefan H. Steinera, R. Jock MacKaya, Allaa R. Hilalb, Department of Statistics and Actuarial Science, University of Waterloo, Canada,  Shopify, Canada, 2019.