Connect with us

Prawo

Kolarze bez obowiązku jazdy po drodze dla rowerów? Poseł chce zmian

Opublikowano

-

Poseł Koalicji Obywatelskiej proponuje, by kolarzy zwolnić z obowiązku jazdy po drodze dla rowerów.Taki obowiązek nie dotyczył by osób z licencją sportową

Osoby trenujące kolarstwo szosowe mogłyby jeździć trasą razem z samochodami, bo nie musiałyby korzystać obowiązkowo z dróg dla rowerów. Fot. CC0

Osoby trenujące kolarstwo szosowe mogłyby jeździć trasą razem z samochodami, bo nie musiałyby korzystać obowiązkowo z dróg dla rowerów. Fot. CC0

Franciszek Sterczewski, poseł KO, napisał interpelację do Ministerstwa Infrastruktury, w której zwraca uwagę na problem związany z osobami uprawiającymi kolarstwo szosowe.

Parlamentarzysta wskazuje, że polskie prawo zobowiązuje wszystkich rowerzystów do poruszania się po drodze dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona w kierunku, w którym się poruszają. Tymczasem – jak pisze Sterczewski – „przepis ten jest problematyczny dla osób uprawiających kolarstwo szosowe. Ich treningi wiążą się z rozwijaniem większych prędkości, a także – w przypadku osób trenujących w klubach sportowych – z jednoczesnym poruszaniem się na rowerach wieloosobowych grup. Taka sytuacja stwarza niebezpieczeństwo zarówno dla kolarzy szosowych, jak i dla pozostałych użytkowników i użytkowniczek dróg dla rowerów. Infrastruktura rowerowa nie jest dostosowana do treningów kolarskich – choć na wielu ścieżkach rowerowych obowiązują wysokie limity prędkości – przez co osoby trenujące tę dyscyplinę narażone są na kolizje, a także narażają na nie pozostałych rowerzystów i rowerzystki”.

Poseł podpowiada, że rozwiązaniem sytuacji mogłoby być zniesienie obowiązku poruszania się po drodze dla rowerów dla trenujących kolarstwo szosowe. Jego zdaniem mógłby istnieć wyjątek prawny dla osób posiadających licencje zawodnicze, np. wydawane przez Polski Związek Kolarski. „Wówczas podczas treningów kolarze mogliby poruszać się po jezdni, chroniąc w ten sposób pozostałych użytkowników i użytkowniczki dróg dla rowerów” – argumentuje Sterczewski.

Zapytał Ministerstwo Infrastruktury, jakie konsultacje dotyczące tego przepisu do tej pory prowadziło. I czy przewiduje zmiany.

luz