Connect with us

Prawo

Wyrok: Polska musi rejestrować samochody z kierownicą po prawej stronie

Trybunał w Luksemburgu uznał, że odmawiając rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie, Polska łamie zasadę swobodnego przepływu towarów

Opublikowano

-

Trybunał w Luksemburgu uznał, że odmawiając rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie, Polska łamie zasadę swobodnego przepływu towarów

Taxi w Wielkiej Brytanii. Fot. Unisouth/CC-BY-3.0

Taxi w Wielkiej Brytanii. Fot. Unisouth/CC-BY-3.0

Wyrok Trybunały Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest jednoznaczny – Polska będzie musiała rejestrować i dopuszczać do ruchu samochody z kierownicą po prawej stronie. Do tej pory urzędy i instytucje odwoławcze konsekwentnie były przeciw. Przed rejestracją nakazywano modernizację polegającą na przeniesieniu kierownicy na lewą stronę.

Trybunał: takie auta i tak jeżdżą w Polsce
Główny argument, jaki podnoszono przy odmowach rejestracji w Polsce, to bezpieczeństwo. Samochodem z kierownicą po prawej stronie bardzo trudno wyprzedzać na drodze. Z tym się jednak Trybunał nie zgodził. Dlaczego? Bo – jak wskazali sędziowie w wyroku – takie samochody i tak jeżdżą po polskich drogach.
„Trybunał wskazał w tym względzie, że sporne przepisy przewidują odstępstwa w zakresie dotyczącym używania pojazdów wyposażonych w kierownicę z prawej strony przez osoby, które zamieszkują w innych państwach członkowskich i które udają się do Polski i na Litwę na czas określony (np. turyści). Okoliczność ta wskazuje w ocenie Trybunału, że sporne przepisy tolerują ryzyko związane z ruchem tego rodzaju pojazdów.” – czytamy w komunikacie TSUE.
Sędziowie zaznaczyli też, że dane statystyczne przytaczane przez rządy Polski i Litwy nie wskazują, by istniał związek między liczbą wypadków a udziałem w nich samochodów z kierownicą po prawej stronie.

Resort zapowiada zmianę przepisów
Tych rzeczywiście mogło nie być zbyt wiele, ale poprostu dlatego, iż liczba samochodów z kierownicą po prawej stronie – właśnie przez dotychczasowe podejście urzędów – nie jest na polskich drogach liczna. Pytanie, jak zmieni się to niebawem? Bo samochody w Wielkiej Brytanii są dość korzystne cenowo w stosunku do tych z innych krajów europejskich. A Polacy wciąż importują sporo.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapowiedziało już, że zacznie prace nad dostosowaniem prawa. Trybunał Sprawiedliwości w wyroku radzi dostosowanie takich pojazdów przez dodanie specjalnych lusterek i dostosowanie świateł.

Litwa wsparła Polskę i teraz sama ma kłopot
Rząd Litwy usłyszał podobny wyrok, choć wobec niego nie toczyło się żadne sporne postępowanie. Litwini wsparli Polskę i zostali dopuszczeni do sprawy przed Trybunałem. Dziś pewnie żałują, bo za jednym zamachem dostało się także i litewskiej administracji – też musi teraz dopuścić rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie.

Pełen tekst wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie

ki