Connect with us

Społeczeństwo

Dlaczego kolej przymyka oko kamer na przejazdach?

Opublikowano

-

Posłanka Lewicy w interpelacji do ministra infrastruktury i cyfryzacji domaga się by monitoring na przejazdach kolejowych szerzej wykorzystywać do karania kierowców łamiących przepisy w tych miejscach

Przejazd kolejowy. Fot. CC0

Przejazd kolejowy to miejsce, w którym do wypadków dochodzi niemal zawsze z winy kierowcy. Fot. CC0

„W Polsce na czynnych liniach kolejowych jest ponad 12 tysięcy przejazdów. Rocznie dochodzi  na nich do ponad 200 wypadków, często tragicznych w skutkach. W około 98 proc.  przypadków przyczyna wypadków leży po stronie kierujących pojazdami drogowymi” – pisze w interpelacji do ministrów infrastruktury i cyfryzacji posłanka Lewicy Paulina Matysiak. I zwraca uwagę, że z danych za 2018 rok wynika, iż PKP Polskie Linie Kolejowe miały monitoring na 1343 przejazdach kolejowo-drogowych. Policji wysłały jednak zaledwie 1211 wniosków o ukaranie kierowców, czyli mniej niż jeden wniosek na przejazd.

Posłanka dopytuje więc dlaczego PKP PLK nie wykorzystuje szerzej nagrań  by wysyłać do policji wnioski o ukaranie kierowców. „Wydaje się, że skorzystanie z monitoringu w szerokim zakresie pozwoliłoby na zmianę zachowań kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych w skali całego kraju, a co za tym idzie – podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym” – pisze w interpelacji .

System do automatycznego wykrywania łamiących przepisy?

Posłanka Paulina Matysiak odnosi się w swoim piśmie także do pilotażowego programu instalacji urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii B i C. Sekretarz stanu Rafał Weber poinformował, że do uruchomienia pilotażu dojdzie dopiero w IV kwartale 2021 r. Posłanka dopytuje, dlaczego tak późno i czy można przyspieszyć te prace.

Poddaje też pomysł by wykorzystywać nowoczesnych technik analizy obrazu do automatycznego wychwytywania naruszeń przepisów na przejazdach kolejowych. Uważa, że można by stworzyć system na wzór Systemu Automatycznego Ostrzegania Maszynisty (AOM) opracowanego przez jedną ze  spółek kolejowych i proponuje opracowanie takiego systemu było przedmiotem konkursu na Platformie Konkursowej GovTech Polska.

Interpelacja posłanki Lewicy wpłynęła do Sejmu 3 lutego. Na odpowiedź ministerstw trzeba będzie poczekać.

Przejazd z migającym sygnałem? Kierowcy nie wiedzą co oznacza

Na brd24.pl pisaliśmy niedawno o kwestiach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Wystąpienie w tej sprawie podczas posiedzenia Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wygłosił dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK Włodzimierz Kiełczyński. Zwracał uwagę, że kierowcy nie znają przepisów dotyczących przejeżdżania przez przejazdy kolejowe. Wielu z nich nie wie np. że migający czerwony sygnał oznacza zakaz wjazdu na torowisko. Jak mówił dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK braki w wiedzy mają również policjanci.

Kiełczyński zwracał także uwagę na konieczność uwzględnienia bezpieczeństwa na przejazdach w planach zagospodarowania przestrzennego. Pokazywał zdjęcia fragmentów nowych dróg przecinających się z linią kolejową. Zostały tak zrealizowane, że przyczyniają się to do powstawania niebezpiecznych sytuacji ze względu np. na ograniczoną widoczność czy brak miejsca do zatrzymania się przed przejazdem. – Bezpieczeństwo zaczyna się od planowania – podkreślił.

AN